Kemi

Hvad er en aldehyd?

21. august 2017 af inneedofhelp123 - Niveau: C-niveau

Hej, undskyld hvis det er et dårligt spørgsmål, men er lige startet på gym og der er nævnt noget om at glukose er en aldehyd, og jeg ved simpelthen ikke hvad en aldehyd er? Jeg forstår ikke rigtig forklaringerne inde på de forskellige hjemmesider. Har aldrig haft om det i folkeskolen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. august 2017 af mathon

en aldehydgruppe er
                                      \small -CHO


Svar #2
21. august 2017 af inneedofhelp123

#1

en aldehydgruppe er
                                      \small -CHO

Det fatter jeg hat af, sorry, jeg er virkelig den værste til kemi


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. august 2017 af Skaljeglavedinelektier

En aldehyd består af et carbonatom, der er dobbeltbundet til et oxygenatom (carbonylgruppe). Et C-atom kan have 4 bindinger. To af bindingerne er optaget af at være (dobbelt)bundet til oxygenatomet. Herudover er der en binding til et hydrogenatom samt til endnu et hydrogenatom eller en organisk radikal (R). 

Generel strukturformel ses vedhæftet (fra wikipedia) 


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. august 2017 af AngelOneOne

Hej,

Aldehyder er resultatet af den første oxidation af alkoholer og har den generelle formel (R symboliserer hvad aldehydgruppen er bundet til og kan være et andet H atom, en organisk radikal eller anden kemisk forbindelse der indeholder en aldehyd funktionel gruppe):

Da aldehyder ikke kan danne hydrogenbindinger sig selv imellem, har de lavere kogepunkt end de tilsvarende alkoholer. Som med de andre klasser af organiske forbindelser, er aldehyder med lav molekylevægt (op til fem kulstofatomer) opløselige i vand. Aldehyder er pH neutrale og kan deltage i både oxidations- og reduktionsreaktioner. De oxideres let til syrer, og reduceres let til alkoholer. Nogle aldehyder, som for eksempel vanillin og benzaldehyd, bruges ofte som smagsstoffer i farmacien (medicin). Andre, som for eksempel formaldehyd, bruges til konservering af biologiske prøver og til desinfektion. Her et par eksempler:

Benzaldehyd:

Vanilin:

Methanal (formaldehyd):

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #5
21. august 2017 af inneedofhelp123

Tak!!


Skriv et svar til: Hvad er en aldehyd?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.