Generelt

Excel VBA VLOOKUP, INDEKS, dHENT, HVIS, Database

22. august 2017 af Rubenlarsen (Slettet)

Jeg skal administrere 24 personer på tre vagthold, vagthold 1, 2 og 3.

Der er fire vagtlokationer, lokation A,B,C,D, som hver besættes af en enkelt vagt.

Fælles for de fire vagter er; at de ikke kan deles mellem to medarbejdere

Vagt A starter og slutter kl 8. Vagt B starter kl. 8 og slutter kl. 14 (dagen efter) Vagt C starter kl. 10 og slutter kl. 14 (dagen efter) og vagt D starter kl. 12 og slutter kl. 16 (dagen efter)

De tre vagthold turner således: dag 1 tiltrædende, dag 2 aftrædende, dag 3 fri, dag 1 tiltrædende osv.

Deres vagtplan ligger fast fire måneder af gangen med dato i rækker og deres navn i kolonne (Ark1-4, med måneds benævnelse).

Ud fra dato og navn kan hver enkelt således se hvornår han/hun skal på en given vagt.

Problemstillinger:

1: Det skal være muligt, i et andet ark (Ark5), at indtaste ens eget medarbejder ID og på den måde få vist de vagter i kronologisk rækkefølge, som den pågældende skal bestride for en måned af gangen.

Kravet til løsningen er følgende:

- Vagtplanen skal vises i rækker i stedet for kolonner, som i eksemplet i Ark5.

- Dato, vagttype og tiden for den pågældende skal vises i hver deres kolonne.

Eksemplet viser det ønskede slutresultat, som jeg manuelt har indtastet.

2: Når vagtholdene skal rostes skal der tages højde for weekender, antal vagter og type vagt fordelt ligeligt. Er det muligt at oprette en funktion der udfra de fire vagter automatisk kan udfylde den optimale løsning for hvordan vagterne skal fordeles på de 8 medarbejdere? Jeg tænker her at det er nødvendigt at angive, nogle variabler, som ferie, tidspunkter for weekenderne, antal dage i måneden etc.

Vedhæftet fil: Vagteksempel.xlsx

Skriv et svar til: Excel VBA VLOOKUP, INDEKS, dHENT, HVIS, Database

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.