Matematik

Reducér udtrykket.

23. august 2017 af MCBH93 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle.

Er der en venlig sjæl, der kan prøve at forklare mig hvordan jeg løser denne? Jeg forstår det desværre ikke. Jeg ved godt at (a+b)^2 er (a+b) * (a+b) .. Men jeg forstår ikke ellers hvordan det hænger sammen.

(a+b)^2-a(a+2b)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. august 2017 af Mathias7878

Med reduceringen menes der, at du skal reducere udtrykket så meget som overhovedet muligt.

Du vil gerne reducere (a+b)^2 - a*(a+2b) og som du selv har skrevet kan (a+b)^2 skrives som (a+b)*(a+b)

Først regner vi (a+b)*(a+b). Det gør du ved, at gange alle leddene med hinanden. Der vil du få:

(a+b)*(a+b) = a*a + b*b + a*b + a*b = a^2+b^2+ab+ab = a^2+b^2 +2ab

Dernæst har vi -a*(a+2b). Her skal du gange -a ind i parentesen, dvs. du skal gange -a med a og +2b. Du vil få:

-a*(a+2b) = -a*a + (-a*2b) = -a^2 -2ab

Dit slut resultat vil så være:

(a+b)^2-a*(a+2b) = a^2+b^2+2ab-a^2-2ab = b^2

Giver det mening?

- - -

 

 


Svar #2
23. august 2017 af MCBH93 (Slettet)

tak for det, men vil du prøve at forklare nærmere om hvordan du får resultatet b^2? Jeg er ikke så skarpt i bogstavregning ..


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. august 2017 af Mathias7878

Forstod du ikke det jeg prøvede at forklare i #1 eller hvorledes?

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. august 2017 af Mathias7878

Jeg får netop resultat b2 ved at lave alle de forskellige udregninger, jeg har lavet i svar #1

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. august 2017 af mathon

           \small (a+b)^2\; \; \; -\; \; \; a(a+2b)                   venstreparentesen kvadreres; der ganges ind i højreparentesen

           \small (a^2+b^2+2ab)\; \; \; -\; \; \; (a^2+2ab)    parenteserne hæves

           \small a^2+b^2+2ab- a^2-2ab

           \small b^2

          


Skriv et svar til: Reducér udtrykket.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.