Kemi

Hjælp til 2 opgaver

30. august 2017 af pokemonorm - Niveau: B-niveau

Hej studieportalen

Der er fire opgaver i én opgave, og jeg har lavet to af dem og kan ikke finde ud af de sidste. Kan I hjælpe?

Ved forbrænding af fossile brændsler dannes der CO2. CO2 er en drivhusgas, og der kan derfor være god grund til at rense f.eks. skorstensrøg, før den udledes til atmosfæren.

Dette kan ske ved en reaktion med calciumydroxid, f.eks: CO2(g) + Ca(OH)2(aq) CaCO3(s) + H2O(l) (I) I et modelforsøg hældes 600 mL 0,0200 M Ca(OH)2 i et bægerglas.
a. Beregn pH for opløsningen.

Har fået den til 12,6

Gennem opløsningen bobles der CO2 med en hastighed af 0,050 mol/min. Under gennemboblingen måles pH for opløsningen. 1,2 min. efter start er pH faldes til 12,2.
b. Beregn stofmængden af OH- i opløsningen til tiden 1,2 min. efter start.

Har fået den til 9,51 mmol
 

CO2 er boblet igennem et porøst filter for at få reaktion (I) til at forløbe så effektivt som muligt.
 

c. Hvor mange % af den tilledte mængde CO2 har reageret?

Når alt Ca(OH)2 har reageret, kan vi regne med at have en mættet opløsning af CaCO3. CO32- kan regnes som monohydron base.

d. Bestem opløseligheden for CaCO3 (aragonit) ved opslag, og beregn pH for den mættede opløsning af calciumcarbonat.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. august 2017 af mathon

d)
            Mættet \small CaCO_3 er \small 6{.}9282\cdot 10^{-5}\; M

            \small pH=7+\tfrac{1}{2}\left ( pK_s+\log(c_b) \right )

            \small pH=7+\tfrac{1}{2}\left ( 10{.}40+\log(6{.}93\cdot 10^{-5}) \right )


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. august 2017 af mathon

a)
            \small \small pH=7+\tfrac{1}{2}\left ( 15{.}74+\log(0{.}04) \right )


Svar #3
30. august 2017 af pokemonorm

Hej Mathon. Det var c og d, jeg var i tvivl om. 

Kan du hjælpe med c?


Skriv et svar til: Hjælp til 2 opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.