Generelt

Har det svært

04. september 2017 af Musti1221 (Slettet)

Hej jeg er 15 år og går i 9 klasse. Jeg er ordblind og er 2 sproget, også langt bagud i skolen.  Hvad skal jeg gøre ? 

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det er svært at give dig et ordentligt råd, fordi vi kun ved nogle få ting om dig.

Jeg kan fortælle lidt om ordblindhed, simpelthen fordi jeg selv er mildt ordblind. Det har selvfølgelig givet problemer i min studietid, men jeg har alligevel to uddannelser på universitetsniveau.

Kan du skrive lidt om, hvilke problemer du har i hvilke fag? Så kan det være, at jeg kan hælpe noget mere.


Svar #2
04. september 2017 af Musti1221 (Slettet)

Altså jeg har mest svært med dansk men det er fordi jeg ik omfatter Dansk på den måde som aandre gør. Jeg har også det problem med at jeg glemmer ting hurtig og jeg begynder at få angst for at gå i skole hver dag på den måde jeg gør nu :( så ville vide hvad jeg skulle gøre for at ændre det og tak på forhånd :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. september 2017 af Eksperimentalfysikeren

Lige nu skriver du om ting, du har svært ved. Er der noget, du har nemt ved, eller i detmindst ikke så svært?


Svar #4
04. september 2017 af Musti1221 (Slettet)

ville sige matematik er min nemmeste

Brugbart svar (1)

Svar #5
04. september 2017 af AngelOneOne

Hej,

Jeg er klar over at dette ikke hjælper på lige netop dit konkrete problem. Men inden du søger videre i uddannelsessystemet, kunne det være en god ide at overveje et ophold på en efterskole for ordblinde. Der er vist 20 af dem placeret rundt omkring i Danmark.

Det er en god ide at begynde at undersøge mulighederne allerede nu, for der koster nogle penge. I har dog som familie nogle muligheder for at søge om støtte til et sådan ophold hos for eksempel kommunen, men det anbefales at gå i gang i god tid.

Jeg synes det ville være værd at overveje for dig, for jeg tror du ville have godt af at tilbringe et år i en skole der ved hvad ordblindhed er, og hvordan det skal håndteres, og hvor du samtidig er i klasser med få elever med samme vanskeligheder. Jeg har hørt folk sige at de har lært mere på det ene år på en efterskole for ordblinde, end de har lært i hele folkeskolen.

Blot en ide til fremtiden.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
04. september 2017 af Musti1221 (Slettet)

Lyder som en god idé ;) tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #7
04. september 2017 af Eksperimentalfysikeren

Hvis du har problemer med at lære gloser i f.eks. engelsk, kan du lave lister over gloser og så bede et famliemedlem om at læse gloserne op én ad gangen på dansk, og så høre, om du kan svare med den engelske glose. Det er hårdt arbejde, men det hjælper.

Læs så meget, du kan komme i nærheden af, både på dansk og på de sprog, du har i skolen. Prøv også, hvis du får noget med en brugsvejledning på et fremmed sprog, at læse den direkte på det fremmede sprog. Det lykkes ikke altid, men det giver god træning.


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. september 2017 af guzbak

Har du talt med skolen omkring dette? Fx til at få ekstra hjælpemidler og ekstra tid til eksamen mv.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Har det svært

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.