Fysik

Hjælp til angående tryk af faste stoffer

09. september 2017 af PeRsEuSs - Niveau: B-niveau

Hejsa,

Jeg er igang med nogle opgaver indenfor tryk af faste stoffer, men sidder fast i tre af opgaverne. Ved ikke om det er mig der gøre noget forkert, men kan i forklare mig hvordan i ville løse opgaverne:

Densitet af aluminium: 2700 kg/m3

3 Beregn trykket mod underlaget fra en massiv cylinder, som står på endefladen på et vandret og plant bord i Danmark og...

B) er lavet af aluminium, har en diameter på 5,6 cm og en højde på 35 cm.

C) er lavet aluminium, har en diameter på 1,0 m og en højde på 35 cm (sammenlign med svaret på opgave b)

D) har en højde på 35 cm og er lavet af bly (opgaven kan løses, selvom cylinderens areal ikke kan beregnes)

Tak for Jeres tid :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. september 2017 af mathon

               \small p=\frac{F}{A}=\frac{m\cdot g}{A}=\frac{V\cdot \rho \cdot g}{A}=\frac{h\cdot A\cdot \rho \cdot g }{A}=\left ( \rho \cdot g \right )\cdot h

b)
               \small p=\frac{V\cdot \rho \cdot g}{A}=\frac{\tfrac{\pi}{4} \cdot h\cdot d^{\, 2}\cdot\left ( 2700\; \tfrac{kg}{m^3}\cdot \right ) \left ( 9{.}82\; \tfrac{N}{kg} \right ) }{\tfrac{\pi}{4} \cdot d^{\, 2}}=\left ( 2{.}6514\cdot 10^4\; \tfrac{N}{m^3} \right )\cdot h


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. september 2017 af mathon

d)
              \small p= \rho \cdot g \cdot h=\left ( 11350\; \tfrac{kg}{m^3}\right ) \cdot \left ( 9{.}82\; \tfrac{N}{kg} \right ) \cdot (0{.}35\; m)


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. september 2017 af mathon

specifikt med fordel i denne opgave:

                                          \small p=\left ( g\cdot h \right )\cdot \rho =\left ( \left (9{.}82\; \tfrac{N}{kg} \right )\cdot \left (0{.}35\; m \right ) \right )\cdot \rho =\left (3{.}437\;\tfrac{Nm}{kg} \right )\cdot \rho


Svar #4
10. september 2017 af PeRsEuSs

Tusind tak for hjælpen, jeg var på rette vej i b) men kan så se at det er en taste fejl jeg har gjort. :) 


Skriv et svar til: Hjælp til angående tryk af faste stoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.