Fysik

Friktion - skråplan

13. september 2017 af Frostmetalo (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

Jeg har brug for et par gode råd til denne opgave, jeg undere mig lidt over hvordan der kan ses bort fra legemets egenvægt?

Håber i kan give et par gode råd til den! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. september 2017 af fosfor

Det kan du, hvis tyngdekraften er 0, hvilket der bare menes at du skal antage.

Hvile kræver, at den resulterende krafts komponent langs skæringslinjen er 70% eller mindre end komponenten vinkeltret på skæringslinjen. Komponenterne er 

A=\{1.5,-\text{F2}\}\cdot \{\cos (25 {}^{\circ}),-\sin (25 {}^{\circ})\}
B=\{1.5,-\text{F2}\}\cdot\{-\sin (25 {}^{\circ}),-\cos (25 {}^{\circ})\}

Og du skal så løse uligheden  A <= 0.7 B  der giver de F2 værdier der medfører hvile


Svar #2
13. september 2017 af Frostmetalo (Slettet)

Hej.

Er der muligvis en anden måde du kan forklare det på, fordi jeg forstår ikke helt hvad der menes?


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. september 2017 af Eksperimentalfysikeren

Egenvægten vil give et ekstra bidrag til den lodrette kraft. Hvis klodserne er lavet af et let materiale og iøvrigt ikke er alt for store, kan dette bidrag måske være mindre end 1% af de andre kræfter. Dette er mindre end nøjagtigheden på de givne størrelser og derfor i praksis 0N.


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. september 2017 af Soeffi


Svar #5
14. september 2017 af Frostmetalo (Slettet)

#1

Det kan du, hvis tyngdekraften er 0, hvilket der bare menes at du skal antage.

Hvile kræver, at den resulterende krafts komponent langs skæringslinjen er 70% eller mindre end komponenten vinkeltret på skæringslinjen. Komponenterne er 

A=\{1.5,-\text{F2}\}\cdot \{\cos (25 {}^{\circ}),-\sin (25 {}^{\circ})\}
B=\{1.5,-\text{F2}\}\cdot\{-\sin (25 {}^{\circ}),-\cos (25 {}^{\circ})\}

Og du skal så løse uligheden  A <= 0.7 B  der giver de F2 værdier der medfører hvile

Nu har jeg regnet på det, og fået det facit der er opgivet. Er det korrekt opfattet, den måde jeg har skrevet det på? (facit har jeg fået ved en solve på lommeregner)
 

Vedhæftet fil:IMG_20170914_185300.jpg

Skriv et svar til: Friktion - skråplan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.