Kemi

Kondensation

16. september 2017 af Jb123 - Niveau: A-niveau

Hej alle, jeg sidder med en aflevering i bioteknologi, som er en blanding af kemi og biologi. Jeg er allerbedst til biologi delen og derfor driller dette kemi spørgsmål mig... Jeg er helt blank og håber der er en der kan give en hjælpende hånd. Jeg har vedhæftet en billede med opgaven, på forhånd tak ...


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. september 2017 af Heptan

En kondensationsreaktion er en kemisk reaktion hvor to molekyler eller funktionelle grupper kombinerer til et molekyle, under fraspaltning af et mindre molekyle.

Aminosyren alanin er det mindre molekyle der fraspaltes. Krydsbindingen giver et større molekyle som holder cellevæggen sammen.


Svar #2
16. september 2017 af Jb123

Jeg forstår det ikke, fordi de to første stoffer (der hvor der står ''glycin'' og ''enden af peptidkæde'', bliver jo til en krydsbinding og alanin. Så hvordan bliver alanin fraspaltet?


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2017 af Heptan

Til venstre for reaktionspilen sidder alanin for "enden af peptidkæden" på de røde atomer C=O, dvs. alanin er inde i reaktant nr. 2, "enden af peptidkæden". Der sker en substitutionsreaktion, så "glycin" sætter sig på de røde atomer C=O og alanin fraspaltes. Det er en substitutionsreaktion.

Det er en speciel type substitutionsreaktion kaldet en kondensationsreaktion, fordi produkterne er et stort og et lille molekyle.


Skriv et svar til: Kondensation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.