Tysk

Tysk

19. september 2017 af modul33 - Niveau: 9. klasse

En der vil hjælpe med at rette dette korte stykke jeg har skrevet? 

Zu Hause hat meine Eltern das essen klar, so wir alles das essen zusammen nehmen kann. Nach Abendessen nehme ich ein wunderbar warm Brausebad, und ziehe Schlafanzug an. Dann setzen meine Schwester und ich und reden Zeit lang. Um 22.00 ist es Schlafenszeit, aber erst wenn ich meine  Zähne gebürstet habe. Ich liege mit meine Handy bevor 30 minuten bevor ich schlaf.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. september 2017 af bach3103

I første sætning skal 'meine' ændres til 'meinen' da præpositionen 'zu' styrer dativ og Elteren er i pluralis. Adjektiverne 'wunderbar' og 'warm' skal begge have endelse '-es' tilføjet da de er direkte objekt i sætningen, og derfor skal bøjes i akkusativ og efter adjektivers blandede bøjning da de har styrelsen ein. - Jeg har ikke lige kigget på resten da jeg ikke lige er den største fan af tysk, men håber det her hjælper lidt c:


Svar #2
19. september 2017 af modul33

Tak for forklaringerne også!
Men hvad mener du jeg skal skrive med wunderbar og warm?

Svar #3
19. september 2017 af modul33

Har skrevet "Ein wunderbares warmes Brausebad"
Men tænker du at jeg skal skrive Brausebad eller Dusche?

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. september 2017 af bach3103

Det var så lidt, det nytter ikke specielt meget at rette en fejl hvis man alligvel ikke forstår den c:

- men på tysk bøjes adjektiver alt efter hvilken funktion de har i sætningen(og køn og tal) og hvad der står foran adjektivet. I dette tilfælde er der styrelsen 'mein' så ud over at sætning skal være i akkusativ bøjes det også efter den blandede bøjning (skeamer over dette kan man både finde hvis man slår grammatikken op til adjektiver eller bare med en google søgning over den blandede bøjning), så i dette tilfælde skal man kigge ud fra neutrum(mener jeg, slog det op før da jeg tjekkede endelsen) og så kan man læse sig frem til at de skal have endelsen -es på så det bliver 'wunderbares' og 'warmes'

Mener ikke at adjektivernes bøjning er noget man lærer i folkeskolen, men kun hvis man fortsætter med det, så hvis det driller eller der er fejl burde det ikke være det store problem c:


Svar #5
19. september 2017 af modul33

Vores lærer har været inde på det, og jeg kunne finde skemaer på gyldendals ordbog som vi bruger:) 
Tusinde mange tak for forklaringerne også:) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. september 2017 af Stygotius


Zu Hause hat meine Eltern das (e)Essen (klar) fertig, so dass wir alle(s essen zusammen nehmen kann) beim Abendessen mitmachen können.  (Nach Abendessen) Danach nehme ich ein wunderbare, warme (Brausebad)  ganze Zeit lang(,) und ziehe Schlafanzug an. Dann setzen uns meine Schwester und ich und reden eine Zeit lang. Um 22.00 ist es Schlafenszeit, aber erst (wenn) nachdem ich meine  Zähne gebürstet habe. Ich liege mit meinem Handy (bevor) 30 (m)Minuten lang,  bevor ich einschlafe.


Skriv et svar til: Tysk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.