Matematik

Hvad skal jeg komme ind på til disse eksamensspørgsmål?

20. september 2017 af louiselort - Niveau: B-niveau

Hejsa :-)

Jeg skal op til eksamen i matematik B til jul. Jeg læser på nethold. Er begyndt at kigge på nogle af de eksamensspørgsmål vi har fået af vores lærer. Hun er dog rigtig svær at komme i kontakt med, så det har jeg efterhånden opgivet. Derfor ville jeg forsøge at høre herinde, hvad i ville komme ind på i hvert enkelt spørgsmål. I spørgsmål 1 tænker jeg at bevise formlerne for a og b i en lineær funktion, men er der nogen som kan fortælle mig hvad jeg SKAL komme ind på i resten af spørgsmål 1 samt de andre spørgsmål? Jeg ved godt der står sort på hvidt hvad jeg skal komme ind på, men jeg synes spørgsmålene er meget åbne, og jeg er lidt i tvivl hvor jeg skal begynde, og jeg vil gerne gøre det så godt som muligt og ikke nødvendigvis tage den "nemme" udvej og vælge de nemmeste beviser. Så hjælp mig gerne :) 

1. Regression og vækst

Redegør for funktionsforskrift og vækstegenskaber for de tre væksttyper lineær, eksponentiel og potensvækst, især med vægt på lineær og potensvækst. Forklar hvordan man undersøger, om en given udvikling kan beskrives med en af vækstfunktionerne.  

2. Andengradspolynomier

Fortæl om andengradspolynomier med fokus på deres grafer. Redegør herunder for toppunktet.  

3. Andengradspolynomier Redegør for løsning af andengradsligninger. Fortæl herunder om diskriminanten og dens betydning.  

4. Trigonometri Definer sinus og cosinus ved hjælp af enhedscirklen. Redegør for formler til bestemmelse af sider og vinkler i en retvinklet trekant. Bestem sinus og cosinus til udvalgte vinkler.  

5. Trigonometri

Definer sinus og cosinus ved hjælp af enhedscirklen. Omtal formler til bestemmelse af sider og vinkler i en retvinklet trekant. Redegør for arealformler og sinusrelationerne.

 6. Trigonometri

Definer sinus og cosinus ved hjælp af enhedscirklen. Omtal formler til bestemmelse af sider og vinkler i en retvinklet trekant. Redegør for cosinusrelationerne.    

7. Eksponential- og logaritmefunktioner

Fortæl om eksponentialfunktioner. Redegør for titalslogaritmen og dens regneregler. Omtal også den naturlige eksponentialfunktion og den naturlige logaritme. Inddrag eksempel på anvendelse fra den virkelige verden.  

8. Eksponential- og logaritmefunktioner

Fortæl om eksponentielle udviklinger, dens to repræsentationer samt den eksponentielle vækstform. Redegør for bestemmelse af fordoblings- og halveringskonstant.

Vh. Louise 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2017 af fosfor

3. Skriv "ax^2 + bx + c = 0" og isoler x.
Hvis tiden ikke er gået så skriv cosinusrelationerne op, da de er en andengradsligning


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. september 2017 af Anders521

Hejsa,

1. Regression og vækst

Redegør for funktionsforskrift og vækstegenskaber for de tre væksttyper lineær, eksponentiel og potensvækst, især med vægt på lineær og potensvækst. Forklar hvordan man undersøger, om en given udvikling kan beskrives med en af vækstfunktionerne.  

Jeg tror det er vigtigt at du forklarer, hvad vækstegenskaben er for de enkelte funktionstyper, hvilket du kan gøre enten grafisk, algebraisk eller i tabelform: du kan også kombinerer alle tre. Når du skal undersøge udviklingen for given en funktion, kan du komme ind på begreber som fortegnsvariation og/eller monitoniforhold, hvor sidstnævnte så har at gøre med brugen af differentiation.


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. september 2017 af Anders521

2. Andengradspolynomier

Fortæl om andengradspolynomier med fokus på deres grafer. Redegør herunder for toppunktet. 

Her kan du udlede et 2. gradspolynomium på skriveformen f(x)=a[x-b/(2a)]^(2)-d/(4a), hvor koordinaterne for toppunktet indgår i polynomiet.


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. september 2017 af Anders521

4. Trigonometri Definer sinus og cosinus ved hjælp af enhedscirklen. Redegør for formler til bestemmelse af sider og vinkler i en retvinklet trekant. Bestem sinus og cosinus til udvalgte vinkler.  

Her kan du koble objekterne enhedscirklen og en retvinklet sammen ud fra begreberne cosinus og sinus. Desuden kan du også komme ind på "idiotformlen."


Svar #5
21. september 2017 af louiselort

Hej Anders521 mange tak for hjælpen! Det sætter jeg stor pris på, og vil tage det hele til mig!

Vh. Louise 


Skriv et svar til: Hvad skal jeg komme ind på til disse eksamensspørgsmål?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.