Matematik

Andengradspolynomier

21. september 2017 af oliversut (Slettet) - Niveau: B-niveau

Opgaven: Om et andengradspolynomium f(x) = ax^2+bx+c oplyses at a, b og c alle er positive tal, mens diskriminanten d = 0 . Tegn en mulig skitse af grafen for f .

Jeg ved, at a= positiv/glad parabel og at a og b har samme fortegn, derfor skalToppunkt være til venstre for y-aksen. Men hvordan finder jeg c, som er der hvor grafen skærer y-aksen?

og hvordan finder jeg a og b, således at jeg kan udregne Toppunktet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. september 2017 af Mathias7878

Det kan du jo ikke. Men du ved, at den er positiv. Derfor skal skæringen jo bare være over x-aksen.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. september 2017 af Mathias7878

Tror ikke, det er nødvendigt at finde toppunktet. Du skal jo bare skitsere en mulig graf ud fra, hvad du er blevet opgivet i opgaveformuleringen

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. september 2017 af ElMalek

Det skal blot skære andenaksen over førsteaksen. Således er alle de stillede krav imødekommet. 


Svar #4
21. september 2017 af oliversut (Slettet)

Så jeg skal bare tegne en positiv parabel i 2. kvadrant??? hvor skal toppunktet være, og hvor skal parablen ramme y-aksen, er det ligegyldigt???


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. september 2017 af ElMalek

Ja, det skal du. Da d=0 har ligningen kun en løsning, dvs., at toppunktet bare skal være et sted på den positive del af x-aksen. Og som beskrevet tidligere skal parablen skære andenaksen over førsteaksen. Husk, at der blot er tale om en skitse. 


Svar #6
21. september 2017 af oliversut (Slettet)

Okay, tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Andengradspolynomier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.