Fysik

helppp

24. september 2017 af malene111w - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har vedhæftet opgaven som jeg har brug for hjælp til at forstå. 

Jeg skal finde deltaU, og jeg anvender formlen deltaU=cp*m*deltaT

cp er oplyst til at være 1,0 J/kg*K

og vi kender temp, de skal bare omregnes til kelvin 

og m= 500 ml hvilket skal laves om til kg vha. densitet formlen som er p=m/V dvs. m=p*V

- densitet p er oplyst til at være 1,2 g/L

men hvad insætter man ind for volumend plads for at omregne massen fra ml til kg i densitet formlen? altså er 500 ml ikke vores masse? eller insætter man 500 ml ind i volumens plads? men det giver ikke mening da der er forskel på masse og volumen? 


Svar #1
24. september 2017 af malene111w

det er opgave 10.a jeg snakker om. 


Svar #2
24. september 2017 af malene111w

er der slet ikke nogen??? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. september 2017 af swpply (Slettet)

Ja, det afhænger af hvorvidt processen sker ved konstatn tryk eller volumen.

Energiændringen for opvarmningen af en ideal gas under konstant volumen er

\Delta U = C_V \Delta T

hvorimod at energiændringen ved opvarmningen af en ideal gas under konstant tryk er

\Delta U = C_P \Delta T.

Hvor 

C_P - C_V = nR


Brugbart svar (1)

Svar #4
25. september 2017 af swpply (Slettet)

De 500 ml er ikke massen af gassen, det er volumet – to forskelleige ting !!!!!!!

500 ml * 1.2 g/L = 0.0006 kg er massen af gassen.


Svar #5
25. september 2017 af malene111w

ah nu er jeg med. 

Jeg havde misforstået det med massen og volumen, jeg troede at 500 ml var massen. Men det er volumen, som giver bedre mening! TAK. 

En anden ting, nu har jeg godt nok anvendt deltaU=CpdeltaT til denne opgave. Men når jeg læser opgaven lyder som om det er Cv man skal bruge istedet, da volumen er konstant (500ml)? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. september 2017 af swpply (Slettet)

Ja, jeg vil også mene at du skal bruge Cv istedet for CP. Men hvis du kender den ene kender du heldigvist også den anden ;-)

Husk at der er forksel på varmekapaciteten CV og den specifikke varmekapacitet cV. Tilsvarende for CP og cP.


Svar #7
25. september 2017 af malene111w

okay super, tak for det :)

Ved du evt. om det er samme fremgangsmåden i del b) også?

der ved jeg at jeg skal bruge vands damptryk, og det har jeg slået op till 6,279 Kpa ved temperatur på 37C =310,15 K.

Men jeg er lidt lost, da jeg får et forkert resultatet.


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. september 2017 af swpply (Slettet)

Det er ikke samme fremgangsmåde.

Jeg kender ikke problemet med at berege energien det koster at mætte luft med vanddamp. Desvære, prøv at start en ny tråd på forumet. Du kan være heldig at der er nogen herinde der keder til problemet.

NB. Prøb evt. at også at kategorisere det under kemi. Uden at være sikker, kunne det godt være noget en kemiker kender til.


Svar #9
25. september 2017 af malene111w

okay, det vil jeg gør.

 og tusind tak for hjælpen ihvertfald!


Skriv et svar til: helppp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.