Kemi

Afstem reaktionsskemaer for fældningsreaktioner

25. september 2017 af lottebc1 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Opskriv og afstem reaktionsskemaer for fældningsreaktioner mellem

a. Bly(ii)ioner og sulfidioner. Der dannes PbS(s)

b. Magnesiumioner og hydroxidioner. Der dannes Mg(OH)2(s)

c. Sølvioner og phosphationer. Der dannes Ag3PO4(s)

Jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg har meget svært ved kemi, og aner ikke hvordan jeg fx allerede i den første opgave finder ud af hvad Bly(ii)ioner er. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. september 2017 af mathon

a)
      Bly(II)ioner er \small Pb^{2+}

                                          \small Pb^{2+}\, _{\textit(aq)}\; +\; S^{\, 2-}\, _{\textit(aq)}\; \rightarrow \; PbS\, _{\textit(s)}

                                          


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. september 2017 af mathon

b)

                                          \small Mg^{\, 2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, OH^{\, -}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Mg(OH)_2\, _{\textit{(s)}}


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. september 2017 af mathon

c)

                                          \small \small 3\, Ag^{\, +}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; P{O_4}^{3 -}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Ag_3PO_4\, _{\textit{(s)}}


Svar #4
25. september 2017 af lottebc1 (Slettet)

Mange tak!

Jeg har dog det samme i næste opgave. Men jeg har aldrig forstået hvordan man finder ionerne og hvordan man ser de er + eller -

a. Natriumhydroxid og kobber(ii)sulfat

b. Kaliumsulfat og bariumchlorid

c. Sølvnitrat og kaliumiodid


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. september 2017 af mathon

a.
               \small \small \small \small Cu^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Cu(OH)_2\, _{\textit{(s)}}


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. september 2017 af mathon

b.
               \small \small \small Ba^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; S{O_4}^{2-}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; BaSO_4\, _{\textit{(s)}}


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. september 2017 af mathon

c.
               \small \small 3\, Ag^{+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; P{O_4}^{3-}\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Ag_3PO_4\, _{\textit{(s)}}


Skriv et svar til: Afstem reaktionsskemaer for fældningsreaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.