Kemi

Beregningsskema

25. september 2017 af Tanjast (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har ramt en mur med følgende opgave, hvor jeg skal opstille et beregningsskema.

Aluminium fremstilles ved at opvarme en blanding af aluminium og svovl: 2Al + 3S -> Al2S3

Man starter med at have 20 g Al. Hvor meget svovl skal der bruges, og hvor meget aluminiumsulfid kan man fremstille?

                             Al                          S                     Al2S3

M                           

m                       20

n

koefficienter        2                            1                       3

Jeg tror jeg har regnet M og n for Al

M = 26,98 n 1,349.

Jeg kan bare ikke finde ud af hvordan jeg regner resten ud? Hvordan finder jeg ud af hvad der skal stå i resten af beregningsskemaet?

Mvh

Tanja


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. september 2017 af mathon

                       

                                                               \small 2\, Al\;\; \; +\; \; \; 3\, S\; \; \; \rightarrow \; \; \; Al_2S_3
                                                                  \small \mathbf{\color{Red} \downarrow}                                       

              \small \begin{array} {|c|c|c|c|} \hline masse\; \left [ g \right ]&20&35{.}650&55{.}649\\ \hline molarmasse\; \left [\tfrac{g}{mol}\right ]&26{.}982&32{.}065&150{.}159\\ \hline stofm\ae ngde\; \left [ mol \right ]&0{.}7412&1{.}1118&0{.}3706\\ \hline stofm.forhold/koef.&2&3&1\\ \hline \end{array}

                                                                                \small \mathbf{\color{Blue} \uparrow}               \small \mathbf{\color{Blue} \uparrow}


de farvede pile angiver skemaets udfyldningsretninger


Svar #2
25. september 2017 af Tanjast (Slettet)

Tak. Hvordan kom du frem til det?

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. september 2017 af mathon

Du begynder med 20g Al.
ved at dividere med molarmassen finder du stofmængden i mol.
Koefficienterne har du fra den ovenfor afstemte reaktion.

Nu beregner og udfylder du nedefra og op: til forholdstallet 2 svarer... til forholdstallet 1 svarer...
Du har nu stofmængderne, som multipliceres med molarmasserne og de to masser indsættes øverst.


Svar #4
25. september 2017 af Tanjast (Slettet)

Tak:)

Skriv et svar til: Beregningsskema

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.