Matematik

Grænseværdi

25. september 2017 af JLO9 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg er ikke sikker på, at bestemmelsen af denne grænseværdi er helt korrekt: synes at den måde som jeg har bestemt grænseværdien på er en smule hand-wavy. Vil I mene det er korrekt eller er der en bedre formulering, eller måde at gøre det? 

Det er grænseværdien gående mod "venstre" i øvrigt! Det fremgår nemlig ikke af notationen! 

Vedhæftet fil: SP.jpg

Svar #1
25. september 2017 af JLO9 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. september 2017 af Anders521

Hejsa

jeg ved ikke om dette er en bedre formulering, udladelse af limestegnet under udregningen af grænsenværdien kan være en go' ide ifølge nogen matematikere. Se vedhæftet fil på side 6 nederst og 7 øverst:

Vedhæftet fil:mat1ma9495.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. september 2017 af swpply (Slettet)

Grænsen

\begin{align*} \lim_{x\rightarrow\pi}\bigg(\frac{1}{x} - \frac{\cos(x)}{\sin(x)}\bigg) \end{align*}

eksitere ikke. Den er simphelthen ikke veldefinieret, eftersom grænsen "nedefra" er

\begin{align*} \lim_{x\rightarrow\pi^-}\bigg(\frac{1}{x} - \frac{\cos(x)}{\sin(x)}\bigg) = \infty \end{align*}

og grænsen "oppefra" er

\begin{align*} \lim_{x\rightarrow\pi^+}\bigg(\frac{1}{x} - \frac{\cos(x)}{\sin(x)}\bigg) = -\infty \end{align*}.

Det er af samme oversag at

\begin{align*} \lim_{x\rightarrow0}\frac{1}{x} \end{align*}

heler igen grænsen har.


Skriv et svar til: Grænseværdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.