Kemi

Nernsts lov ved ækvivalente koncentrationer

02. februar 2018 af larsen743 - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg sidder og arbejder med SRO og elektrokemi i øjeblikket. I elektrokemi er Nernsts ligning vigtig til at forudsige en helcelles hvilespænding når man ikke har at gøre med standardtilstande. 
Nernsts ligning ser sådan ud: 

U_0=U_0^\Theta- (R*T)/(z*F)*Ln(Y)

Y er reaktionsbrøken. Når koncentrationerne er ækvivalente må reaktionsbrøken derfor være lig 1, hvis de har samme koefficient. Den naturlige logaritme til 1 er lig 0. Derfor ganger man hele det sidste led med 0, hvorfor  U_0=U_0^\Theta. Mit spørgsmål er så, om det passer, at når koncentrationerne er lig hinanden, så er temperaturen fuldstændig ligegyldig. Jeg har fået at vide af en kammerat, at det ikke passer. 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. februar 2018 af mathon

\small \textup{For reaktionen:}
                            \small Red\; \rightleftharpoons \; Ox\; +\; z\cdot e^-         \small \textup{g\ae lder:}            

         \small E=E^\Theta +\frac{R\cdot T}{z\cdot F}\cdot \ln\left ( \frac{c(Ox)}{c(Red)} \right )         
                                                                                    \small E\; \; \; \; \; \; \;\; \; \;\; \;\; \small \textup{Redoxpotentiale}
                                                                                    \small z \; \; \; \; \; \;\; \; \; \; \;\; \; \; \small \textup{udvekslet antal elektroner pr. formelenhed}   
                                                                                    \small c(Ox)\; \; \; \;\;\; \; \small \textup{stofm\ae ngdekoncentration af oxidationsmidlet} 
                                                                                    \small c(Red)\; \; \; \;\;\; \small \textup{stofm\ae ngdekoncentration af reduktionsmidlet}   
                                                                                    \small R\; \; \; \;\;\; \; \; \; \; \;\; \; \; \small \textup{den universelle gaskonstant}
                                                                                    \small T\; \; \; \;\;\; \; \; \; \; \;\; \; \; \small \textup{Kelvintemperaturen}                                                                                         

                                                                                                                


Svar #2
02. februar 2018 af larsen743

Jeg tror jeg har fundet ud af det. Det jeg ikke tænkte på var, at koncentrationerne ikke var konstante. I "din Nernsts lov", Mathon har du byttet rundt på tæller og nævner i reaktionsbrøken, i forhold til hvad jeg ville gøre. Derfor har jeg et negativt fortegn, hvor du har et positivt. Reaktionen forløber vil koncentrationen af det reducerede stof blive forøget og koncentrationen af det oxiderede stof vil aftage. Derfor vil reaktionsbrøken i "min Nernsts lov" blive større og større og dermed give temperaturen større og større indflydelse. Ellers tak. 


Svar #3
06. februar 2018 af larsen743

Nu har jeg fundet ud af endnu mere. Standard U_0-værdien er ikke konstant, som jeg troede. Denne værdi er afhængig af bl.a. andet temperaturen. 


Skriv et svar til: Nernsts lov ved ækvivalente koncentrationer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.