Kemi

Navngivning af ioner

04. juni 2018 af cyzra - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg er i gang med at læse op og kiggede på det min lærer har rettet for mig:

Navngiv følgende stoffer:

a. N2O3 dinitrogentrioxid

b. MgCl2 Magnesiumchlorid

c. SO2 Svovldioxid

Mit spørgsmål lyder: 

Hvorfor hedder det magnesiumchlorid burde den ikke hedde magnesiumdichlorid. Jeg håber der er nogle der kan svare mig :P


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Nej - For magnesium kan KUN have ladningen 2+, derfor er det underforstået at der er to chlor, som KUN kan have ladningen 1-. Svovl og nitrogen f.eks., kan have varierende ladninger, og derfor bruger man præfikser (mono-, di-, tri- osv.) for at identificere hvilken specifik ion der er tale om.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Som en lille tilføjelse, skal det nævnes, at når der er tale om et metal som kan have flere ladninger (f.eks. mangan som bl.a. kan have ladningen 2+ og 4+), så indikerer man med et romertal efter metallets navn i ionen, hvilken udgave af mangan ionen der er tale om. f.eks. mangan(II)chlorid (MnCl2) for at indikere at det er Mn2+ og mangan(IV)chlorid (MnCl4) for at indikere at det er Mn4+. Igen er antallet af chlorioner underforstået, fordi chlor kun kan have ladningen 1- og det dermed er mangans ladning, der bestemmer hvor mange chlor ioner der indgår i stoffet.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #3
04. juni 2018 af cyzra

Super. Tusind tak for svar :D.


Skriv et svar til: Navngivning af ioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.