Dansk

Essay

31. oktober 2018 af TheGirl123 - Niveau: 9. klasse

Kan nogen sende mig en eksempel på en dansk essay? Jeg skal bare være sikker på at jeg skriver min på den rigtige måde, så det er ikke fordi jeg vil kopier noget. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2018 af VietCoungVu

jeg er sikker på, at en 9. klasse ved, hvordan en essay ser ud.


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. november 2018 af literallymel

Nu har jeg ikke lige et essay fra folkeskolen, men jeg har ihvertfald nogle tips. 

1.) Først og fremmest er det jo vigtig at have styr på genren. Essay handler i bund og grund "bare" om at undersøge noget og virkelig komme i dybden med det. Det kunne være noget som emnet "krig", som var det jeg skrev et essay om i min afgangseksamen i 9. klasse. 

2.) Hvis du er lidt usikker på genren, så er det en god idé, at du i teksten stiller nogle konkrete spørgsmål som f.eks. "Hvorfor kan vi ikke bare lade være med at gå i krig" "Er krig måske slet ikke så slemt?" og dermed få forskellige aspekter ind over. HUSK at svare på de spørgsmål fra deres synspunkter og uddyb det.

3.) Husk eksempler fra dit eget liv (du må selvfølgelig gerne opdigte - læreren kan jo alligevel ikke tjekke om det er sandt.)

4.) Essays er subjektive. Din holdning skal være tydelig. 

Et lille fif som afslutning er, at det ofte er en god idé at lave et lille mindmap, så du får et overblik over de ting, du vil skrive om :)

Skriv endelig hvis du har brug for yderligere hjælp! Jeg er klar på at uddybe så godt som jeg kan :)

Med venlig hilsen
Melissa 
 


Skriv et svar til: Essay

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.