Kemi

Syntese af acetylsalicylsyre

06. november 2020 af CecilieBebsi (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal beregne udbytte%

Der står jeg skal gennemgå disse trin:

· Beregn stofmængde af anvendt salicylsyre (ud fra afvejet mængde salicylsyre, ca. 5 gram) 
· Bestem, via reaktionsskemaet, stofmængden af teoretisk dannet acetylsalicylsyre
· Beregn massen af denne mængde acetylsalicylsyre. Dette er jeres teoretiske udbytte
· Udbytte% = (målt masse / teoretisk masse) · 100%

Stofmængde anvendt salicylsyre:
n=m/M
m=5,004 gram
n=5,004g/138,122g/mol = 0,03623 mol

Nu skal jeg så ud fra reaktionsskemaet, bestemme stofmængden af teoretisk dannet acetylsalicylsyre.
Her er jeg gået i stå!

Reaktionsskema:
Salicylsyre + ethansyreanhydrid -> acetylcalicylsyre + ethansyre
C7H6O3 + C4H6O3 -> C9H8O4 + CH3COOH

Teoretisk stofmængde:
n=m/M
M (acetylsalicylsyre) = 180,159 g/mol
men hvad er m? jeg har ikke fået oplyst en masse af acetylsalicylsyre...

Oplysninger jeg har:
Salicylsyre: 5,004 g
Ethansyreanhydrid: 10,0 mL


Svar #1
06. november 2020 af CecilieBebsi (Slettet)

Kan dette passe?:

Stofmængde Salicylsyre:
0,03623 mol

Stofmængde Ethansyreanhydrid:
M=102,089g/mol

masssen findes:
densitet af ethansyreanhydrid: 1,08 g/mL
10,0mL*1,08g/mL = 10,8 g

Stofmængde ethansyreanhydrid:
n=10,8g/102,089g/mol = 0,10579 mol

Det ses, at salicylsyre har den laveste stofmængde hvorfor denne er den begrænsende faktor, derfor bruges dennes stofmængde til beregning af massen af acetylsalicylsyre:
m = 0,03623 mol * 180,159 g/mol = 6,5272 g

Så nu skal jeg beregne udbytte (i %)
Dertil skal jeg sige (målt masse/teoretisk masse)*100%
Men den målte masse, er det så massen af salicylsyre? altså de 5,004 g?
 


Svar #2
06. november 2020 af CecilieBebsi (Slettet)

Har fundet nogle flere oplysninger i et datasæt:
m(urglas+filterpapir) = 34,373 g
m(urglas+filterpapir+tørret stof) = 40,077 g
?
Tænker det må være herfra jeg finder massen jeg mangler, ved at trække de to masse fra hinanden (får 5,704 g). Er dog  ikke 100% sikker på det er de masser jeg skal bruge grundet det faktum jeg ikke ved hvad det tørret stof er, da det er midt i videoen af forsøgets udførelse dette kommer fra. o.o


Svar #3
06. november 2020 af CecilieBebsi (Slettet)

Jeg skal ligeledes vurdere ud fra opløseligheden, hvor meget der kan være gået tabt med vandet, der er anvendt i forsøget
(opløselighed af acetylsalicylsyre: 3 mg/mL vand, 25*C)
Der er brugt 100 mL iskoldt vand.
Så hvordan skal jeg tackle dette an?


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. november 2020 af gerthansen

Mindre fejl i #1 er at du skriver stofmængden af Ethansyreanhydrid når du nok mener molarmassen.
Ellers ser det andet ud til at være rigtigt, at salicylsyre er din begrænsende faktor, og du derfor skal regne med den. så har du 0,36 mol salicylsyre, må du også få 0,36 mol acetylsalicylsyre. Dette ganger du så med molarmassen af acetylsalicylsyre for at finde ud af hvor meget du burde få rent teoretisk via det du afvejer. og jo, det er den korrekte formel du bruger. Dog er det ikke de 5,004g som du har afvejget, men det er det som er tilbage på filterpapieret. Hvad jeg hurtigt kan se, så får du en udbytte % på over 100% som du selv må forklare.

I forhold til hvad der er på det tørrede filterpapir, så burde det jo kun være  acetylsalicylsyre, men udfra dine data set er der nok noget andet også, dette må du også selv tænke dig til hvad er.

Det sidste spørgsmål, der får du at vide at opløseligheden ved 25 C er 3 mg/mL vand, og du har brugt 100 mL iskoldt vand, så du kan maximalt have fået 300 mg med i vandet, men  da du har iskoldt vand, er dette tal nok lavere.

Giver det mening?


Svar #5
07. november 2020 af CecilieBebsi (Slettet)

#4

Mindre fejl i #1 er at du skriver stofmængden af Ethansyreanhydrid når du nok mener molarmassen.
Ellers ser det andet ud til at være rigtigt, at salicylsyre er din begrænsende faktor, og du derfor skal regne med den. så har du 0,36 mol salicylsyre, må du også få 0,36 mol acetylsalicylsyre. Dette ganger du så med molarmassen af acetylsalicylsyre for at finde ud af hvor meget du burde få rent teoretisk via det du afvejer. og jo, det er den korrekte formel du bruger. Dog er det ikke de 5,004g som du har afvejget, men det er det som er tilbage på filterpapieret. Hvad jeg hurtigt kan se, så får du en udbytte % på over 100% som du selv må forklare.

I forhold til hvad der er på det tørrede filterpapir, så burde det jo kun være  acetylsalicylsyre, men udfra dine data set er der nok noget andet også, dette må du også selv tænke dig til hvad er.

Det sidste spørgsmål, der får du at vide at opløseligheden ved 25 C er 3 mg/mL vand, og du har brugt 100 mL iskoldt vand, så du kan maximalt have fået 300 mg med i vandet, men  da du har iskoldt vand, er dette tal nok lavere.

Giver det mening?

Det giver fuldstændig mening! Mange tak! :)

Dog så får jeg, et ubytte på 87,388% når jeg regner det?
Vi fik at vide: Udbytte% = (målt masse / teoretisk masse) · 100%
(5,704g/6,5272g)*100%=87,388%
hvor de 5,704g er 40,077g-34,373g


Brugbart svar (1)

Svar #6
07. november 2020 af gerthansen

Det er også rigtigt i forhold til udbyttet, bare lige mig der kom til at bytte ryndt på brøkken :)


Svar #7
07. november 2020 af CecilieBebsi (Slettet)

#6

Det er også rigtigt i forhold til udbyttet, bare lige mig der kom til at bytte ryndt på brøkken :)

Haha okay super!
Tak for hjælpen! Fortsat god weekend!


Skriv et svar til: Syntese af acetylsalicylsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.