Kemi

pKs og temperatur

29. november 2020 af Blithe - Niveau: B-niveau

Hej SP

Er der en sammenhæng mellem pKs og temperatur? Vil temperaturstigningen være større, for hver gang man når et halvækvivalenspunkt og vil pufferopløsningen være med til at holde temperaturen ligesom den holder pH? Hvis man har en trihydron syre, så ville der være 3 pKs værdier, altså skal 3 hydroner fraspaltes. Vil det så sige at temperaturen vil falde efter sidste hydron er fraspaltet? Eller er der slet ikke en sammenhæng. 

Spørger nok på en lidt rodet måde, men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal formulere det. Håber I kan hjælpe med at få afklaret mine spørgsmål:-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2020 af Heptan

Ja pKs afhænger af temperaturen. Men normalt (og især i gymnasiet) siger man bare at temperaturen er konstant.

I dit eksempel er der ingen sammenhæng mellem temperatur, pKs og halvækvivalenspunkt.

Du kan læse om pKs temperaturafhængighed her: https://en.wikipedia.org/wiki/Acid_dissociation_constant#Temperature_dependence

Syre-base reaktioner er exoterme, dvs. de udvikler varme (det er derfor det er farligt at hælde vand i syre, da vandet vil koge med det samme og sprøjte op i dit ansigt).
Jf. van't Hoffs ligning, så falder K med temperaturen. Dvs. jo varmere opløsningen er, desto svagere bliver syren.

pKs er ligesom en ligevægtskonstant K.

pKs = -log(K)

Som du måske vil lære, så afhænger ligevægtskonstanter af temperaturen. Typisk siger man bare at temperaturen er 25 ºC, så slipper man for svære beregninger.


Skriv et svar til: pKs og temperatur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.