Kemi

ligevægte

15. december 2020 af Stjerneskud2016 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

I øvelsesbeskrivelsen står der at for at danne ionen som dannes ved første ligevægt skal man bruge ammoniakvand. Men hvad er det. Skal man lade kobbersulfat reagere med både vand og ammoniak?

Jeg er også i tvivl om fældningsreaktionen. Jeg ved slet ikke hvad jeg skla starte med. De skal vel danne et tungtopløsligt slat og derfor kan man vel lade OH reagere med NH4+?

tak på forhånd

Vedhæftet fil: ligevægte.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. december 2020 af Heptan

Ammoniakvand er bare en opløsning der indeholder ammoniak og vand.

Ethanol er mere upolært end vand, så man tilsætter det for at sænke opløseligheden af saltene. Så fælder saltene ud som bundfald. Så du skal bare skrive i reaktionsskemaet at sulfat-saltet går fra (aq) til (s).

https://en.wikipedia.org/wiki/Tetraamminecopper(II)_sulfate


Svar #2
15. december 2020 af Stjerneskud2016

Tak. Jeg har nu fået følgende ligevægte, som jeg har vedhæftet. Jeg skal skrive reaktionsligningen op. Vil det sige at man på reaktantsiden skal skrive skrive reaktantsiden af den første ligvægt og på produktsiden skrive produktsiden af fældningsreaktionen?

Heptan


Svar #3
15. december 2020 af Stjerneskud2016

ligevægte

Heptan

Vedhæftet fil:ligevægt.png

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. december 2020 af Heptan

#3

Første ligevægt: fjern NH3 fra reaktionsskemaet. Adskil sulfat på produktsiden. 

Anden ligevægt: Man skriver 5 H2O, ikke (H2O)5. Og det er ikke 5. Hydroxid er OH-.

Man skriver (OH)2, ikke (OH2).

For bundfaldet, skriv det som en ionforbindelse, ikke en ion. Dvs sæt sulfat på også, på produktsiden (og tilføj frit sulfat på reaktantsiden). Fjern ethanol i ligevægten.


Skriv et svar til: ligevægte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.