Historie

Diskussions opgave

07. oktober 2021 af hestetøsen - Niveau: B-niveau

Hej 

Er der en der kan hjælpe jeg skal diskutere magtkampene mellem gejstligheden og verdsligheden. Hvordan vil man gøre det? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2021 af Moderatoren

I en diskssion i historie ville jeg bruge det, som jeg har fundet frem til i min analyse og redegørelse. Jeg vil også huske min problemstilling – det er den, som jeg skal besvare.

Jeg ville nok diskutere ud fra nogle kilder – som fx siger noget forskelligt.

Husk også kildekritik.


Svar #2
07. oktober 2021 af hestetøsen

Øh det man har fundet ud af i sin analyse og redegørelse? altså enten har jeg lavet noget galt eller også ved jeg da ikke for min analyse og redegørelse omhander ikke verdsligheden og gejstligheden

Jeg har 4 kilder jeg skal inddrage og investiturstrid


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. oktober 2021 af Moderatoren

Du skal nok bruge de 4 kilder til din diskussion. De siger nok noget forskelligt.

Hvordan lyder problemformuleringen?


Svar #4
07. oktober 2021 af hestetøsen

Diskutér magtkampen mellem gejstligheden og verdsligheden. inddrag investiturstrid fra pensum og kilde ....


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. oktober 2021 af Moderatoren

Det er vist ikke problemformuleringen? 

Men du skal vel kigge på kilderne. Hvad siger de?


Svar #6
08. oktober 2021 af hestetøsen

Dette er den ene af kilderne 

Ligesom Gud, hele verdens skaber, har sat to store lys på himlens firmament, et større lys til at herske over dagen og et mindre til at herske over natten, således har han på kirkens firmament, der nævnes med himlens navn, indsat to høje værdigheder, en højere til at herske over sjælene, der kan lignes ved dagene, og en lavere til at herske over legemerne, der kan lignes ved nætterne. Dette er den pavelige og den kongelige magt. Og ligesom fremdeles månen, der i virkeligheden er ringere end solen både i størrelse og beskaffenhed foruden i henseende til plads og virkning, modtager sit lys fra denne, således modtager den kongelige magt fra den pavelige myndighed sit værdigheds tegn.


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. oktober 2021 af Moderatoren

Så må du finde ud af, hvad den siger noget om. Og så skal du kigge på de andre kilder og så diskutere dem.


Svar #8
08. oktober 2021 af hestetøsen

men hvordan diskutere man dem?


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. oktober 2021 af Moderatoren

Du finder fx pointer fra kilderne. Måske hvordan de forsøgte at få magten?
 


Svar #10
08. oktober 2021 af hestetøsen

hvilken type vil du mene denne kilde er


Brugbart svar (0)

Svar #11
08. oktober 2021 af Moderatoren

Det ved jeg ikke. Prøv selv at argumentere for det, som du tror :)


Skriv et svar til: Diskussions opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.