Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Energi og stearinlys

19. oktober 2022 af KanIkkeMere

Jeg har virkelige bruge for hjælp til at begrene ud hvor meget energi der er i et gram stearinlys. Hvordan beregner man det? Skal jeg bruge Q = m*c*T? 

Mit forsøg gik ud på at vi skulle opvarme 50ml vand med en stearinlys og der efter skulle vi finde ud af hvor meget energi der er i et gram stearinlys. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober 2022 af ringstedLC

13. Dét du skal finde kaldes brændværdien, B:

\begin{align*}B &= \frac{Q}{m}\;,\;\left [B \right ]=\tfrac{\textup{J}}{\textup{kg}} \\ \Delta m_{st}\cdot B_{st} &= Q=m_v\cdot c_v\cdot \Delta T \\ B_{st} &= \frac{m_v\cdot 4182\,\tfrac{\textup{J}}{\textup{kg}\,\cdot\,\,^{\circ}\textup{C}}\cdot \Delta T}{\Delta m_{stearin}} =...\,\tfrac{\textup{J}}{\textup{kg}}=...\,\tfrac{\textup{?}}{\textup{g}}\end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. oktober 2022 af ringstedLC

2. Det kan nogen gange betale sig at læse det næste spørgsmål. Desuden; med R = 0.9413 er det en god regress.-model.

5. Med begrænsninger spørges der formentlig til modellens anvendelighed ved enten højere- eller lavere temp. Tip: Tænk over hvad du svarer i 12. som er rigtigt.

6. Er ikke et ja-nej spørgsmål og kan derfor ikke besvares med et "nej".

7. Det digitale termometer er ikke nødvendigvis særligt præcist, men det giver en større aflæsningsnøjagtighed. end "analoge" termometre.

8. Det er kvantiteten (≈ mængde, masse) af stearin, der er faldet.

NB. Undlad gerne at vedhæfte pdf- (og docx) filer. Tag hellere et billede.


Svar #3
20. oktober 2022 af KanIkkeMere

OMG TUSIND TAK! (^O^)


Svar #4
20. oktober 2022 af KanIkkeMere

jeg elsker dig bro


Skriv et svar til: Energi og stearinlys

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.