Kemi

w/w %

29. maj 2023 af DVR - Niveau: C-niveau

Hej 

jeg har fået en opgave, som jeg er meget usikker på.Håber i kan hjælpe.

Firmaet  ønsker at udvide produktionen ,med 16 t færdigvare /h men er usikker på, om der er tilstrækkelig kapasitet.

Den maximale tørrekapacitet er 25 kg afdampet vand/min

fødeflowet indeholder 87 % -vægt krystaller

produktet fra maskinen indeholder 5 -vægt% vand

Under disse betingelser, vil maskinen da have tilstrækkelig kapasitet til at klare den påtænkte udvidelse? 

                                    


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2023 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ud til at vøre sidste del af en større opgave. Nogle af de oplysninger, der skal bruges findes nok i den første del.

Kan vi få hele opgaven?


Svar #2
29. maj 2023 af DVR

hej Citer, du kan godt få introen, men jeg er ikke sikker på den kan bruges til noget. 

Firmaet JYSKE SALT i Hobro udvinder NaCl af undergrunden.

Saltet ligger som salthorste i det nordjyske område.

Saltet udvindes ved at pumpe vand ned i salthorsten - saltet opløses, og opløsningen pumpes til fabrikken.

Her oprenses opløsningen (jordpartikler og calciumioner, fældes filtreres fra.

Herefter inddampes opløsningen i en 6 trins vaccuminddamper, indtil krystallerne dannes.

Krystalblandingen opkoncentreres i 2 hydrocykloner og centrifugeres derefter i en skubbecentrifuge.

Centrifugen leverer kontinuert de fugtige krystaller til en fluid-bed tørrer, hvorfra de transporteres til en lagersilo.

I afgangen fra fluid-bed'en sprayes produktet med en koncentreret kaliumjolid-opløsning (det er lovgivningsmæssigt bestemt, at køkkensalt skal være tilsat jod.)

Det er introteksten til opgaven. Men den hjælpe ikke meget på yderligere oplysninger til udregningen. Jeg har lige tjekket, alle oplysninger er med. Der er en tegning aver fabrikken, men ingen tal.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2023 af Eksperimentalfysikeren

Lad os se på det.

Der øsnkes en tilvækst på 16t/h færdigvare. Dette er 16t/h/(60min/h) = 16/60 t/min =16000/60 kg/min ≈ 266,7kg/min.

Heri der 5% vand så der er 95% krystaller. 95% af 266,7kg/min er 95*266,7kg/min/100 = 253,3kg/min og 5% af 266,7kg/min er 5*266,7kg/min/100 = 13,3kg/min:

Krystaller: 253,3kg/min

Vand          13,3kg/min

Dette kommer fra et fødeflow, hvor 87% er krystaller, så der er 13% vand. Fødeflowet er derfor på 253,3kg/min*100/87 = 291,2kg/min

Vandmængden i fødeflowet er så den totale mængde minus krystalmængden:

291,2kb/min-253,3kg/min = 37,9kg/min.

Heraf går 13,3kg/min videre til færdigvaren, så der er 37,9kg/min-13,3kg/min = 24,6kg/min, der skal afdampes.

Dette kan lade sig gøre, hvis de ikke har produktion i forvejen. Læs opgaven omhyggeligt igennem. Den mængde vand, der kan afdampes er angivet som en totalmængde, mens de 16t/h er en tilvækst i mængden. ENten skal de 25kg/min være en tilvækst ELler også skal produktionen øges TIL 16t/h, så opgaven er som den står uløselig, men retter man den ene af delene, kan ovenstående gennemregning bruges.

Jeg plejer ikke at regne igennem, men på grund af problemet med fortolkningen har jeg gjort enn undtagelse her.


Skriv et svar til: w/w %

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.