Dansk

Kompositionsanalyse

21. februar kl. 10:19 af laer5308 - Niveau: A-niveau

Jeg kan ikke helt finde ud af at lave en komposistionsanalyse (begyndelse - midte-slutning + determinationspunkt i novellen: "HISTORIE OM EN UNG MAND, DER TVINGES IND I ET KLÆDESKAB, FORDI ET UBEHAGELIGT VÆSEN BRYDER IND I HANS KÆRLIGHEDSLIV PÅ DE MEST UMULIGE OG UBELEJLIGE TIDSPUNKTER", fra novellesamlingen, "Radiator", af Jan Sonnergaard.

Jeg har allerede skrevet lidt til dette. (Teksten nedenfor er ikke, hvad jeg ordret har skrevet)

Begyndelsen: Jeg har nævnt f.eks, at Henrik besøger Lisbeth, men han pludselig får øje på en buket tulipaner, hvilket ender med en konflikt. Hvorefter Lisbeth åbner op om hendes affære med læreren. Også et vendepunkt kommer til udstryk i slutningen af første akt, da der lyder fodtrin udefra trappen, hvilket gør dem begge bange.

I midten: Lisbeth befaler Henrik til at gemme sig i skabet, da læreren er på vej ind i lejligheden. Efter læreren var gået, løber Henrik ud af lejligheden, med tårer i øjnene. Så løber Lisbeth efter ham og får ham til at komme tilbage i lejligheden.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar kl. 10:23 af Martin2Holte

Hvor mange tråde har du tænkt dig at starte vedr den samme novelle ?


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. februar kl. 10:35 af Martin2Holte

Måske kunne du overveje at analysere på et lidt højere niveau, fx

Begyndelsen: Beskrivelse af hans normale liv, introduktion af det ubehagelige væsen

Midte: Udforskning af konflikter, konfrontation med sine problemer, interne og eksterne kampe

Determinationspunkt: Han indser at han ikke kan flygte fra sine problemer, så han konfronterer dem

Slutning: Resultatet af at han konfronterer sine problemer


Svar #3
21. februar kl. 13:47 af laer5308

#2

Måske kunne du overveje at analysere på et lidt højere niveau, fx

Begyndelsen: Beskrivelse af hans normale liv, introduktion af det ubehagelige væsen

Midte: Udforskning af konflikter, konfrontation med sine problemer, interne og eksterne kampe

Determinationspunkt: Han indser at han ikke kan flygte fra sine problemer, så han konfronterer dem

Slutning: Resultatet af at han konfronterer sine problemer

Hvorfor skal jeg introducerer til hans normale liv? Jeg skal jo lave en personkarakteristik bagefter.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. februar kl. 15:43 af Martin2Holte

Bare for at sætte de andre ting i perspektiv.

Men jeg skrev kun et forslag, det kan sikkert gøres bedre end hvad jeg skrev :-)

Skriv et svar til: Kompositionsanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.