Studievejledning

Side 2 - Læge (Løn)

Brugbart svar (0)

Svar #21
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

#20 Du har ret i at uddannelsens længe ikke umiddelbart har noget med lønnen at gøre. Der er dog undtagelser som du kan læse om på www.ug.dk

En tandplejer tjener normalt også 26.000-30.000 kr om md. De er også provisionslønnet og de lønsatser du har er fra det offentlige. De tjener faktisk rigtig godt taget i betragtning af uddannelsens længe. Her gælder det også, at tandplejerne er meget efterspurgt i Europa. Her er kan lønnen ligge på 30.000-40.000 kr om md

Brugbart svar (0)

Svar #22
20. maj 2006 af 666_lucifer (Slettet)

Hvad er den store forskel på tandlæge og tandplejer. Udover at det tager længere tid?

Brugbart svar (0)

Svar #23
20. maj 2006 af USyay (Slettet)

#20 næh...desværre hænger det ikke sådan sammen. Jeg kender en som er uddannet fysioterapeut og efterfølgende har hun læst mange år. Hun tjener skal heller ikke mere af den grund.

Brugbart svar (0)

Svar #24
20. maj 2006 af Blackbirdy (Slettet)

Tandlæge tjener det dobbelte :p...

Brugbart svar (0)

Svar #25
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

Tandplejeren må fx ikke lave fyldninger. Tandlægeuddannelsen er en kandidatuddannelse som åbner muligheder for at forske (Phd) og man kan videreuddanne sig til special-tandlæge (kæbekirurg).

Der er selvfølgelig også en masse andre faglige forskelle i uddannelsen som medføre en forskel i det arbejde man lave senere.

Du kan sammenligne det med en læge og en sygeplejerske.

Brugbart svar (0)

Svar #26
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

# der er også mulighed for andre specialer. Man kan special-uddanne sig i to specialer i DK ellers må man til Sverige.

Brugbart svar (0)

Svar #27
20. maj 2006 af Liquidizer (Slettet)

#17

Ja jeg må have misforstået. For mig lød det som et personligt angreb og en masse kritik på baggrund af noget, som du ikke vidste noget om. Men bare så du ved det, så er jeg sikker på, at jeg vil elske det studie, jeg vælger. Ellers ville jeg ikke starte lige efter gym. Men nu er det jo heller ikke selve studiet som sådan jeg vælger efter, men hvad jeg som færdiguddannet kan komme til at lave. Det er vel logisk. Og ja, måske bliver det hårdt, men det må jeg tage med. Og nu skal et given studies længde ikke afgøre, om jeg skal opgive mit drømmejob, selvom det til tider måske bliver kedeligt at læse.

Brugbart svar (0)

Svar #28
20. maj 2006 af Liquidizer (Slettet)

#17

Desuden tror jeg du forveksler mig med nogen. Du påstår, at jeg har stillet et spørgsmål. Synes jeg ikke at kunne se noget som helst sted?

Brugbart svar (0)

Svar #29
20. maj 2006 af 666_lucifer (Slettet)

hehe... nu vi er i gang...hvor meget tjener man efter man har afsluttet jurastudiet?...dvs. når man er jurist eller advokat...ved ikke helt hvad forskellen er....

Brugbart svar (0)

Svar #30
20. maj 2006 af Liquidizer (Slettet)

#29

Tager det ikke to år yderligere at blive advokat efter at have afsluttet sit jurastudie på 5 år? Det mener jeg.

Brugbart svar (0)

Svar #31
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

Det tager 3 år som advokatfuldmægtig at blive advokat. Du skal altså først læse til jurist og så ud på et advokatkontor i 3 år som fuldmægtig. Det kræver desuden et MEGET højt gennemsnit fra jurastudiet at blive fuldmægtig.

Lønnen er med garanti betydelig højere end både læger og tandlæger.

Økonomer, advokater og apoteker bliver godt betalt hvis de arbejder med/for de rigtige firmaer.

Brugbart svar (0)

Svar #32
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

#31 samt revisorer

Brugbart svar (0)

Svar #33
20. maj 2006 af Peden (Slettet)

#32:
Revisorer er dem med den højeste løn 5 år efter endt uddannelse. Den ligger på omkring 650.000 (ifølge Berlingske tidenes nyhedsmagasin). Men hvem gider også være revisor? Det er ikke så underligt de er godt betalt, for arbejdet er da totalt kedeligt :)

Brugbart svar (0)

Svar #34
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

#33 og meget lidt fis.. totalt nørdejob!

Undskyld jeg siger det!

Brugbart svar (0)

Svar #35
20. maj 2006 af Ivan Baso (Slettet)

Hvor høj er den højeste løn betalt af den offentlige sektor?

Brugbart svar (0)

Svar #36
20. maj 2006 af 150972 (Slettet)

http://www.lvu.dk/graphics/Loen/oktober_04/tabel1.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #37
20. maj 2006 af Ivan Baso (Slettet)

Det kan da ikke passe at der ikke er nogen, som tjener mere end 72 tusinde om måneden?

Brugbart svar (0)

Svar #38
20. maj 2006 af Peden (Slettet)

#37:
Nok når vi taler om ansættelse i amt eller kommune. Men husk at det som tidligere nævnt er grundløn. Der ud over kommer tillæg for det ene og det andet.

Brugbart svar (0)

Svar #39
20. maj 2006 af CHristina Jensen (Slettet)

# 22

Se på det som om, at tandplejeren er ham/hende, der tjekker dig inden du skal ind til tandlægen.
Tandplejeren undersøger, og renser tænder, og laver mindre komplicerede behandlinger.

Brugbart svar (0)

Svar #40
20. maj 2006 af Dr. MolBio (Slettet)

#25: Min kæreste læser til tandplejer; din sammenligning er ikke helt som med læger og sygeplejersker.

Husk på, at sygeplejersker ikke kan have privat praksis i DK (så vidt jeg ved). Men en tandplejer kan sagtens have egen klinik uden en tandlæge.. :-)

Der er 135 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.