Studievejledning

Side 4 - Læge (Løn)

Brugbart svar (0)

Svar #61
22. maj 2006 af Roman Garcia

#57
Når man kigge på gennemsnit på jurauddannelsen, så deler man det altid op i bachelor-delen og kandidat-delen. Derudover er der forskel på karaktergennemsnittet på KU, SDU og AU.
I København har de den nemmeste førsteårsprøve, og deres snit på BA-delen ligger lidt højere end på AU. SDU er forholdsvis nystartet, så har ikke det store kendskab til prøverne der. Dog har jeg snakket med en studerende fra jura på SDU, og hun siger, at førsteårsprøven er sværere end på KU (da den er latterlig nem), men nemmere end på AU (hvor den kan virke latterlig svær). Derfor skal man altså sammenligne karaktergennemsnittet med folk fra eget universitet, før man får et sandfærdigt billede. I hvert fald hvis det er karaktererne på BA-delen.
På BA-delen på AU er det okay at få et snit på omkring 8. Hvis man har 8,5 eller derover er man vist i den bedste fjerdedel. Det vil altså sige, at hvis man har et snit på 9, så er man godt kørende. Jeg ved ikke, om kammeradvokaten har et fastlagt snit for ansættelse, men de personer jeg har læst interview med, havde et snit på 9 med fra BA-delen. Det er altså folk med særdeles gode teoretiske egenskaber. De folk der er i toppen af en årgang.
På kandidat-delen gives der noget højere karakterer. Hvis man har et snit på 9,5 eller derover, så er man i den bedste fjerdedel.
Dog skal man huske, at der også er mange andre faktorer, som spiller ind ved en ansættelse. Eksempelvis studierelevant arbejde, hvilke kursusfag har man osv. Derudover kigger de også på karaktererne i det enkelte fag. Det er altså ikke ligesom gymnasiet, hvor religion kan betyde, om man kommer til at læse matematik eller ej. Hvis man har gode karakterer i de relevante fag, er det naturligvis også et plus. Specielt formueretseksamen på 3. år kigges der meget på.
Man skal huske på, at karaktererne ofte benyttes til frasortering. Det er aldrig karaktererne man bliver ansat på.

Det er muligt at se karakterstatistikker på dette link:

http://www.jura.au.dk/karakterstatistik200507.pdf

Dog skal man lige huske på, at der hvor der gives høje karakterer, der tæller eksamen ofte ikke så meget. Lidt ærgerligt.

Brugbart svar (0)

Svar #62
22. maj 2006 af Roman Garcia

#60
På BA-delen er det ofte svært at score gode karakterer i de fag, der tæller.
På kandidat-delen er det noget nemmere.

Svar #63
22. maj 2006 af kim19 (Slettet)

Oka, her er hvad der står ordret på kammeradvokaten,s hjemmeside :

Faglighed er noget vi lægger betydelig vægt på. Faglig dygtighed betyder bl.a. karakter og gennemsnit, hvor vi normalt forventer mindst 9.0, men vi ser derudover også på, hvor hurtigt man har tilegnet sig viden, og hvorvidt man har foretaget sig andre ting sidelødende med studierne.

Så må det vel være på kandidat-delen ens snit skal være på 9 som er meget højt, da du siger af man så vil ligge i toppen af sin årgang.

Kan et firma som kammeradvokaten virkelig godt få de advokatfuldmægtige de har brug for, hvis man skal have et snit på 9 ?

Brugbart svar (1)

Svar #64
22. maj 2006 af Roman Garcia

#63
Der er rigtig mange jura-studerende i Danmark, og kammeradvokaten/advokatfirmaet Poul Schmith er absolut et attraktivt firma at arbejde hos, så de har med sikkerhed ikke problemer ved at få de advokatfuldmægtige, de har brug for.

I mit indlæg skrev jeg, at man var i toppen, hvis man havde et snit på 9, efter BA-delen. Altså før man påbegynder kandidat-delen. På kandidat-delen er det noget nemmere, at score de høje karakterer. Der er det ikke usandsynligt, at man har et snit på 9 fra kandidat-delen. Det kan du også se, på det link jeg sendte med mit seneste indlæg. Karaktergennemsnittet til eksamen er noget højere på kandidat-delen i forhold til BA- delen.
De karakterer jeg nævner, tager udgangspunkt i Århus uni.

Jeg har fundet et interview frem med to advokatfuldmægtige ansat hos kammeradvokaten. Den ene har et snit på 9,1 på BA-delen og 10,0 på kandidat delen. Den anden har et snit på 9,0 på BA-delen og 10,1 på kandidatdelen. Begge fra Århus uni. Det er gode gennemsnit, og jeg vil tro, at man skal op og have de snit, hvis man skal have job hos kammeradvokaten. Naturligvis er der ingen sikker formel, da karakterer ofte blot benyttes til at frasortere. Derefter kommer det an på samtalen, og hvilke aktiviteter man har foretaget sig ved siden af studiet.

Svar #65
22. maj 2006 af kim19 (Slettet)

oka Tak

Brugbart svar (0)

Svar #66
22. maj 2006 af Roman Garcia

No problem.
Du kan gå ind på advojob.dk. Der søger de forskellige advokatfirmaer ofte nogle advokatfuldmægtige. Her kan man så se stillingsopslagene, og se hvad de enkelte advokatfirmaer leder efter.

Brugbart svar (0)

Svar #67
22. maj 2006 af MacMadsen (Slettet)

Roman Garcia:
Er du blevet cand.jur og fra hvilket uni? eller læser du stadig?

Svar #68
22. maj 2006 af kim19 (Slettet)

Der var lige en ting til:

Hvor mange af jeres bøger på jura studiet er på engelsk.

Sagt på en anden måde, skal man være pisse go til engelsk for af følge med i jura studiet ?

Brugbart svar (0)

Svar #69
22. maj 2006 af MacMadsen (Slettet)

Desuden vil jeg her på "Løn" siden da lige slå et slag for uddannelser i Forsvaret.
Der er flere ganske gode fordele, hvis man kigger udelukkende på lønnen.
Man får løn under hele udddannelsen, og har man aftjent værnepligt inden man starter, er det en løn på ca. 17000 om måneden, ikke medregnet tillæg.
Hvis man vælger officersuddannelsen, vil man efter 5 år have en løn på ca. 23000, uden tillæg. PLUS man er jo tjenestemand, hvilket betyder tjenestemandspension som er MANGE penge værd. I sær som det ser ud nu med velfærdsreformer. Desuden er man godt "beskyttet" som tjenestemand i sin ansættelse.
Når man er færdig med studiet, er man 100% sikker på der er job til en, og man behøver ikke en gang søge!
Hvis i vil have flere fordel (eller nogle ulemper) så skriver i bare.

Brugbart svar (0)

Svar #70
22. maj 2006 af MacMadsen (Slettet)

Kim19:
Ikke nødvendigvis. Langt de fleste fag er på dansk. Så vidt jeg husker er det kun bøger i international køberet der er på engelsk. Ellers kan man vælge danske fag på kandidat-delen.

Svar #71
22. maj 2006 af kim19 (Slettet)

Tak, jeg søger nok ind på jura studiet her om 1 år.

Skal nok få et snit på 9. så jeg er sikker på af komme ind på KU.

Skal bare lige have rettet lidt op på matematikken.

Svar #72
22. maj 2006 af kim19 (Slettet)

Forresten MacMadsen har lige set din profil du har Mat B.

Jeg har kun Mat c tror du af du har tid til af hjælpe lidt ?

Brugbart svar (0)

Svar #73
22. maj 2006 af MacMadsen (Slettet)

Kim19:
Okay.. så får du nok at se til i de 5 år. Der er MEGET, rigtig MEGET læsestof. Men hva, man skal jo bare tage sig sammen og så få læst...

Brugbart svar (0)

Svar #74
22. maj 2006 af MacMadsen (Slettet)

Kim19:
Tjaaa kommer an på med hvad.
Det ligger jo et stykke væk, men måske. Hvilke emner drejer det sig om?

Svar #75
22. maj 2006 af kim19 (Slettet)

ja skal nok få læst en del hehe.

Svar #76
22. maj 2006 af kim19 (Slettet)

Jeg har lige oprettede en tråd der hedder Mat hjælp søges
vi kan skrive der.


Brugbart svar (0)

Svar #77
22. maj 2006 af mr.man (Slettet)

Hvordan er det med karakterer i medicin?
Har hørt at man i nogle eksamener på medicinstudiet får bestået/ikke bestået og ikke alm. karakterere...Er det rigtigt?

Brugbart svar (0)

Svar #78
22. maj 2006 af 150972 (Slettet)

#77 ja det er delvis rigitgt. Der er både eksamner hvor der gives karakter og eksamner hvor det er bestået/ikke bestået

Svar #79
22. maj 2006 af kim19 (Slettet)

Hvis man vil være forsvars advokat.

Hvad vej skal man så gå efter man er blivet jurist ?

Det er ikke advokatfuldmægtig eller ?

og det kræver vel heller ik lige så gode karakter ?

Brugbart svar (0)

Svar #80
22. maj 2006 af Roman Garcia

# 67
Jeg læser stadig, og det er i Århus.

# 68
På BA-delen er ingen bøger på engelsk. På overbygningen er der nogle kursusfag, hvor der forekommer engelsk litteratur. Dog beskæftiger man sig primært med dansk ret, hvilket betyder, at bøgerne skrives på dansk. I de fag, eksempelvis EU-ret, hvor man beskæftiger sig med international ret, er bøgerne også på dansk. Der starter lidt over 400 elever på en årgang i Århus, 100 i Odense og mellem 600 og 700 optages på KU, og det betyder, at der er gode penge i at skrive bøger. Dog hvis man vil fordybe sig meget i nogle internationale fag, eksempelvis EU-ret, så støder man helt sikkert på engelske bøger.

#79
Hvis du vil arbejde som jurist hos militæret, så skal man nok vælge de nogle relevante kursusfag på overbygningen. Eksempelvis menneskerettigheder og international politik. Derefter skal man nok søge ind til auditørkorpset. Der har de en del jurister ansat.

Der er 135 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.