Reklameanalyse
Med denne analysemodel og vejledning til reklamer får du, hvad du behøver, når du skal lave en reklameanalyse i Dansk eller et andet fag.
Vejledningen hjælper dig med at lave en god og struktureret analyse af reklamebilleder og reklamefilm. (Skal du i stedet arbejde med kampagnefilm, finder du en analysemodel til det her).
Hvad er en reklame?
I modellen får du styr på analysen af reklamens opbygning, virkemidler og indhold.
Reklamen er en af de kommunikationsformer, vi oftest støder på. Reklamen reklamerer for noget; dvs. at den som regel forsøger at gøre opmærksom på et bestemt produkt og få modtagerne til at købe dette produkt.
Den findes i mange former og i forskellige medier, enten som reklamebillede (i aviser, magasiner, standere på gaden) eller som reklamefilm (på tv, i biografen, på internettet).
Reklameanalysemodeller
Selvom disse to reklametyper minder om hinanden, er der visse forskelle på at analysere et reklamebillede og analysere en reklamefilm. Derfor har vi lavet to selvstændige analysemodeller, som hjælper dig med din analyse af reklamer, uanset hvilken type du arbejder med.
Klik på linket for at gå til den analysemodel, du har brug for:
Analysemodel til reklamebilleder