Dansk

Perspektivering til den grimme ælling, nattergalen eller grantræet

10. april 2011 af MiaHNielsen (Slettet) - Niveau: 9. klasse

 Er der nogen, som kender et par H.C. Andersen eventyr, som kan perspektiveres til enten den grimme ælling, grantræet eller nattergalen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2011 af phoebebuffay (Slettet)

 Det kommer helt an på hvordan du vil perspektivere? emnemæssigt, genremæssigt (giver lidt sig selv), fremstillingsmæssigt..?


Svar #2
10. april 2011 af MiaHNielsen (Slettet)

 Gerne emnemæssigt, eller noget med budskabet i eventyret..


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april 2011 af phoebebuffay (Slettet)

 Og det skal være H.C. Andersen? Jeg tror måske det ville være nemmere at finde noget sammenligneligt hos andre forfattere, eventuelt brødrene Grimm?, idet forfattere sjældent skriver "den samme historie to gange"


Svar #4
10. april 2011 af MiaHNielsen (Slettet)

Fordybelsesområdet er H.C. Andersen, så det skal være skrevet af ham. Jeg skal perspektivere til vores pensum, og det er kun de tre tekster der er deri. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. april 2011 af phoebebuffay (Slettet)

 Så kunne du eventuelt tage eventyr der viser en anden side af H.C. Andersen og så perspektivere og forklarer hvordan H.C. Andersen også udviklede sig som forfatter.. Eventuelt skyggen, som viser en mere romantistisk H.C. Andersen end romantismens H.C. Andersen?


Svar #6
10. april 2011 af MiaHNielsen (Slettet)

 Ja det kunne jeg godt. Mange tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. maj 2011 af patrickcarlsen (Slettet)

pheobebuffay kan du nævne et fra brødrende grimm der kan perspektiveres til den grimme ælling?


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. maj 2011 af phoebebuffay (Slettet)

 Patrickcarlsen: Umiddelbart har jeg ikke læst et eventyr af brødrene Grimm som jeg synes man naturligt kan perspektivere til den grimme ælling. Men det burde være muligt at tage et eventyr og så fortælle noget om forskellene mellem de to - i genre af eventyr, fortællestil, osv..


Brugbart svar (1)

Svar #9
23. maj 2011 af Clickx (Slettet)

Du kunne jo vælge budskabet i teksten og kigger nærmere på den evige diskussion om hvorvidt det er arv eller miljø der skaber individet.

H. C. Andersens teori på dette punkt var, at det var arven der skabte individet, hvilket han jo netop beskriver i Den grimme ælling.

Pontoppidan mente jo det stik modsatte med Ørneflugt hvor hans teori gik ud på, at det var miljøet der skabte individet.

Diskutere du det med lærer og censor slår de helt klart øjnene op ;)


Skriv et svar til: Perspektivering til den grimme ælling, nattergalen eller grantræet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.