Biologi

Energitransport i en sø ?? hjælp !

16. oktober 2011 af afghanerboy (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hey allesammen jeg har 14 spørgsmåle for i biologi som jeg ikke kan finde ud af Hjælp !!
 

Energitransport i en sø 1:
En sø er et eksempel på et økosystem.

1. Beskriv energiens vej gennem økosystemet

2. Hvordan tilføres der energi til søens planter?

3. Hvordan kan energi forlade økosystemet?

Energitransport i en sø 2:
 

4. Hvornår udnyttes energien til bevægelse?

5: Hvornår udnyttes energien til vækst?

6. Hvornår er energien bundet i levende organiske forbindelser?

7: Hvornår er energien bundet i døde organiske forbindelser?

Energi fra sol til dyr:

Dyr skal æde meget for at få den nødvendige føde, Energien i føden går til meget andet end dyrets vækst, og det er ofte meget lidt, der er tilbage til de næste led i fødekæden.

8: Giv en forklaring på at der stadig er energi i dyrenes ekskrementer:

9: På hvilken måde er de dyr, der dør uden at blive ædt af et større rovdyr, til gavn for andre organismer i naturen?

10: Vil pilen, der viser energiforbrug til respiration og varme, være stor eller lille hos et varmeblodet dyr fx et pattedyr eller en fugl?

11: Giv en forklaring på det og beskriv hvorfor pattedyr og fugle trækker vejret så ofte.

Nedbryderfødekæde: Nå dyr og planter dør, nedbrydes de til uorganiske stoffer.

12. Hvad er første led i en nedbryderfødekæde?

13. Hvilke organismer er de mest dominerende i andet led af en nedbryderfødekæde?

14: Hvilke organiser kan man finde i tredje led af en nedbryderfødekæde?
 

Please hjælp !!

 


Brugbart svar (3)

Svar #1
18. oktober 2011 af Thinkpositive (Slettet)

Hej! jeg kan ikke svare på alle spørgsmålene, men har svaret på dem jeg kan!

Energitransport i en sø 1:

3. Al den solenergi, der kommer ind i økosystemet via fotosyntesen, forlader økosystemet igen i form af varme. Energien i et økosystem kan ikke cirkulere, og varmenergien kan ikke omdannes og forsvinder derfor ud i atmosfæren, væk fra Jorden.

Energitransport i en sø 2:

4. Energien udnyttes til bevægelse, når levende organismer skal bevæge sig og de får den energi gennem føden, men de grønne planterne får den gennem sollyset.

5. Energien udnyttes til vækst, når levende organismer skal formere sig og de får den energi gennem føden.

6. Planterne producere organisk stof ved fotosyntesen fx druesukker. Planterne bruger også selv noget af den energi, de oplagrer i de organiske stoffer. De bruger bl.a. energien til at omdanne de enkelte druesukkermolekyler (C6H12O6) til andre organiske stoffer som proteiner og fedtstoffer.  

7. jeg tror svaret er at: Ikke alle planter og plantedele bliver ædt af planteædere, og den del planteæderne ikke æder, bliver nedbrudt af svampe og bakterier i nedbryderfødekæden. Energien i planteædernes afføring bliver også udnyttet i nedbryderfødekæden. 

Energi fra sol til dyr:

8. Jeg tror svaret er at: Det er ofte en stor del af den ædte fx plantemængde, som går ufordøjet igennem planteædernes fordøjelsessystem, undertiden helt op til 90%.

9. Først og fremmest bliver de omsat i nedbryderfødekæden, og hvad svaret er præcist aner jeg ikke :)

Nedbryderfødekæde:

12. Første led er døde planter, dyr og ekskrementer.

13. Det er bakterier og svampe.

14. Det kan fx være tusindben eller bænkebider.


Svar #2
21. oktober 2011 af afghanerboy (Slettet)

1000 tak, fandme glad for jeg har dig !!


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. oktober 2012 af katiarina (Slettet)

Ogs mig!!


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. december 2012 af nicholaiskov (Slettet)

Du har lige sparet mig for en masse tid med at lede efter svarene.


Skriv et svar til: Energitransport i en sø ?? hjælp !

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.