Dansk

Herman Bang - Frøkenen

15. august 2005 af corazón (Slettet)
Hejsa til alle jer derude...
Er der nogle af jer, som har arbejdet med Herman Bangs novelle 'Frøkenen' som derfor så har nogle gode notater? Eller hvis du kan huske hvad I har snakket om, så er det også fint ... Jeg er lidt lost med den, og har prøvet at søge på den, men uden held ...

Håber I hjælper...

Mvh

Corazón

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. august 2005 af SGFogh (Slettet)

Husker godt den novelle. Vi havde den for et par år siden, og hovedtrækkene var at selv om det hele virkede meget hyggeligt, huset, børnene på besøg, veninde osv, så kunne man se at frøkenens ungdom havde været spildt (hun kigger på kærestebreve, tænker tilbage), og at hun nu lever et usædvanligt kedeligt liv...

Jeg har desværre ikke noget materiale om den da det er lidt tid siden, men nu har du huovedtrækkene så bare selv fyld lidt på...

Brugbart svar (5)

Svar #2
15. august 2005 af tita (Slettet)

her er det jeg har skrevet ned i 3.g om Frøknen... håber du kan forstå mine noter


Frøknen overlever sig selv - hænger fast i fortiden
- men novellen handler jo om liv? - jo, men måske udskilles hulheden i dette liv bl.a. mellem manglen kommunikation og fortællerens "domme" udefra-->(kun faktaikke overbevisende)(eks s. 195;12)-
dette er overordnet om historien - nu mere konkret

forløb: indledende nedslag, ordnet efter en slags al-tid. en springene datid
skift: s. 194;6: konkret situation --> indzooming - fokusering

overordnet bevægelse: udefra og inde

altid: forskellige situationer -> i stuen -> brevene -> chatollet -> sølvkapsel -> portræt
---> læseren kommer tættere på Frøknen og hendes situation; som en stille eksistens


Frøknenen: upersonlig, identitetsløs, siden hun var ung - den samme rutine " den gamle pige" (s. 195)

slutningen: hun lever i fortid (minder, hvilket er meget værdifuld for hende)- hun lever ik´ i virkeligheden

sprog:
mange "så", "men", "og", "når".... hvorfor? : udtrykker; makere handlin, bevægelse>


på denne måde udleveres stilstanden på raffineret vis; en sammenstilling af bevægelse(i tids adverbierne) og den stilstand og manglende sammenhænge, som følger bl.a. adv.
Der skabes en forventning hos læseren, som ikke indfries og derfor mærkes den tommw trivialitet tydligere

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. august 2005 af tita (Slettet)

i sidste afsnit skal der stå..

"På denne måde BETONES stilstanden på raffineret vis..."

beklager de mange stavefejl.. det skulle gå lidt hurtigt

Svar #4
15. august 2005 af corazón (Slettet)

Mange mange tak begge to:D! Nu forstår jeg det hele meget bedre... Hav en fortsat god aften!

Brugbart svar (0)

Svar #5
02. oktober 2005 af Crazy7 (Slettet)

Nogen der har noget mere om novellen. Mere dybdegående eller noget i forhold til det moderne gennembrud?

Brugbart svar (0)

Svar #6
02. oktober 2005 af SomeOneMore (Slettet)

Må indrømme at jeg ikke har læst frøkenen, men noget typisk ved herman bang og det moderne gennembrud, er hans vægt på kvindernes underkuelse. Han gør i flere af hans tekster op med en konflikt mellem matrialisme og imatrialisme (penge vs følelser). Det var især det med det moderne gennembrud (sammenlign evt med George Brandes)

Brugbart svar (8)

Svar #7
02. oktober 2005 af *sun* (Slettet)

I min 1. års opgave skrev jeg om det moderne gennembrud og analyserede to af Herman Bangs tekster, dog ikke frøkenen.
Under det moderne gennembrud var der meget fokus på kvindernes stilling (den stærke mand - den svage kvinde). Herman Bang skildrede de stille eksistenser og skrev om kvinder, som lukkede sig inde i sig selv og gav afkald på en hel del ting, men han var sympatisk overfor dem, i stedet for at kritisere deres livsmåde og karakter.

Brugbart svar (2)

Svar #8
12. april 2011 af RikkeMH (Slettet)

 svar #7 - der er vist en der har været på Wikipedia og kopiret ;-)


Skriv et svar til: Herman Bang - Frøkenen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.