Fysik
Meget spændende spørgsmål!
Spørgsmålet lyder:
"Overvej, hvorfor den nederste kurve på figur 6.2 aftager mod slutningen
Dette svarer til, at en galakse med fx z = 4 var tættere på os, end en galakse med z = 2 var, da de udsendte det lys, vi ser i dag."
Jeg har vedhæftet figur 6.2 - håber I forstår den, ellers må i spørge...
Jeg forstår ikke hvordan det kan være at "den nederste kurve på figur 6.2 aftager mod slutningen", da det bryder med hobbles lov, som siger at himmellegemer længere væk fra os vil bevæge sig med større hastighed og dermed give større rødforskydning i spektret
Har svaret noget at gøre med relativistisk tidsforlængelse (som jeg i øvrigt ikke har lært noget om i kaptlet, men dette er blot nævnt) - i såfald hvordan?
Tak
Svar #1
20. marts 2012 af peter lind
Hvad er det for nogle kurver ? Jeg kan se at x-aksen er z og y aksen er afstand, men hvad er det for nogle kurver, der er afsat. De må være afsat efter nogle regler men hvilken ?
Svar #2
20. marts 2012 af Salihu (Slettet)
Her er forklaringen til figuren:
y-aksen = afstanden mellem jorden og lyskilden (fx en galakse) i mia lysår
den gule kurve = afstanden mellem Jorden og lyskilden, det tidspunkt lyset blev udsendt ved en bestemt rødforskydning i spektret
den røde kurve = den afstand lyset har tilbagelagt fra den blev udsendt til den når Jorden ved en bestemt rødforskydning
den blå kurve = den afstand, man har beregnet der er mellem lyskilden og Jorden i dag ved en bestemt rødforskydning, man har målt
eks:
hvis spektret viser z = 2
har afstanden til galaksen været ca. 5 mia. ly,
lyset har rejst ca. 10 mia. ly for at når os
og afstanden til galaksen er i dag ca. 17 mia ly
det underlige er hvis man sammenligner det første eks. med dette:
hvis spektret viser z = 10
har afstanden til galaksen været kun ca. 3 mia. ly,
lyset har rejst ca. 13 mia. ly for at når os
og afstanden til galaksen er i dag ca. 31 mia ly
Svar #3
21. marts 2012 af peter lind
Jeg kan ikke rigtig se forskel på rød og gul kurve. Jeg vil lige gøre opmærksom på at der er forskellige former for rødforskydning. doppler effekten, gravitionel rødforskydning og kosmologisk rødforskydning. Desuden er der mulighed for at hastigheden faktisk aftager ved store afstande. Jeg skal have præcis besked for hvordan kurverne er beregnet for at kunne sige mere om det
Svar #4
21. marts 2012 af Salihu (Slettet)
"Jeg kan ikke rigtig se forskel på rød og gul kurve" - Den afstand der var mellem Jorden og galaksen det tidspunkt lyset blev udsendt (gul) er ikke lig med den afstand lyset har tilbagelagt (rød), fordi Jorden og galaksen har bevæget sig væk fra hinanden under lysets rejse.
Der er tale om kosmologisk rødforskydning
Jeg er enig i dine overvejelser om, at der er muglighed for at hastigheden ml. J. og G. faktisk aftager ved store afstande (fordi en galakse kan være påvirket af gravitation fra en anden galakse)
men figuren viser nok det generelle mønster (dvs. hvor de observerede galakser ikke er påvirket af gravitation fra andre galakser)
Svar #5
22. marts 2012 af peter lind
Du burde have nævnt fra starten af at det er kosmologisk rødforskydning. Den kosmologiske rødforskydning har intet med hastigheden mellem jorden og en galaxe at gøre. Du har blandet det sammen med dopplereffekten. Det er en effekt af en kosmologisk model og almen relativitettsteori.
Skriv et svar til: Meget spændende spørgsmål!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.