Religion

Eksamen Religion C

12. juni 2007 af thelegend89 (Slettet)
Skal, som så mange andre, op i religion på c niveau på torsdag, men er lidt i tvivl omkring forløbet. De eneste guldkorn vi har fået fra vores lærer omkring eksamen er: " I skal bare gøre jeres bedste...." Er der nogle der har været oppe, som ved hvordan det foregår? Har samlet en del noter omkring Islam, Buddhismen samt Kristendom, men mener også man kan komme op i noget omkring etik etc., kan det passe?

På forhånd tak, ved at i har travlt med jeres egne eksamener.:)

Brugbart svar (6)

Svar #1
12. juni 2007 af Cathrine H (Slettet)

Ny eller gammel reform? Ved ikke om det er forskelligt, men tør ikke lige udtale mig, hvis det er den nye.
Dog kan jeg da sige, at Etik kan du kun komme op i, hvis det er på jeres eksamenspensum (sjovt nok)...

Svar #2
12. juni 2007 af thelegend89 (Slettet)

#1 Den nye reform. Vi har før arbejdet lidt med etik, men mener det er langt fra nok til hun (vores lærer) kan byde os det til eksamen.

Svar #3
12. juni 2007 af thelegend89 (Slettet)

Er understående ikke nok til en analyse på c niveau?

-Præsentation af teksten (hvem har skrevet den, hvornår osv)
-Hvilken type/genre er det? (fx. myte, ritual, læretekst, debatindlæg)
-Tekstens overordnede emne?
-Forklaring af centrale begreber, fænomener, personer m.m. ud fra baggrundsviden om den pågældende religion og ved hjælp af religionsvidenskabelige fagord (fx. myte, mystik, eskatologi, kanonisk tekst eller hvad I nu har snakket om i timerne)
-Hvem henvender teksten sig til?
-Budskab, hvad vil forfatteren opnå og hvordan?
-Sæt teksten ind i en historisk kontekst (historiske, sociale, religiøse, politiske osv omstændigheder)
-sammenlign med andre tekster fra samme eller andre religioner
-sammenlign eventuelt med lignende fænomener og problemstillinger i andre religioner

eller hvad???

Brugbart svar (10)

Svar #4
12. juni 2007 af Astridtm (Slettet)

Jeg var til eksamen i religion igår - og er under den nye reform...

Det du skal gøre er, at redegøre kort for, hvad det er for en tekst(bibeltekst, sura, artikkel etc) og evt. komme med et kort referat.
Derefter skal du "tømme teksten for indhold" som min lærer sagde - du skal simpelthen gribe fat i alle de punkter der er relevante inden for den pågældende religion/religioner.
Til sidst skal du så perspektivere. Alt afhængig af hvad det er for en tekst skal du perspektivere til læst stof, til religionen generelt, til andre religioner og evt. til andet viden fra andre fag eller andet...

Desuden fik jeg at vide, at det trak mig op, at jeg kunne sammenligne religionerne og se hvorfor hver religion ser kritisk på den anden...

Svar #5
12. juni 2007 af thelegend89 (Slettet)

#4
Perfekt..:)

Brugbart svar (3)

Svar #6
13. juni 2007 af guldbar (Slettet)

ja også tak herfra :)

Brugbart svar (2)

Svar #7
13. juni 2007 af gymelev99 (Slettet)

Var oppe i religion i mandags c niveau med nye reform.
Og jeg kom op i sekularisering/freud/marx osv.
Jeg vidste ikke man unne komme op i dette emne, men det gik faktisk meget godt :)


Du sidder jo og forbereder dig efter at have trukket, og her er mit bedste råd at have sat noterne i SUPER orden, så du hurtigt kan finde det du skal bruge, det hjalp mig meget!


Og husk, ligegyldigt hvilken tekst du trækker er det vigtigt at komme ind på den, det var vi mange, der fik at vide, at vi skulle, atså have snakket mere om teksten.


HELD OG LYKKE !! (Det er faktisk ikke så galt som man skulle tro ;)

Skriv et svar til: Eksamen Religion C

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.