Generelt

Historie eller jura??

13. september 2008 af Hejaasa (Slettet)

Hej, jeg har lige brug for nogle synspunkter fra nogle af jer herinde. Det er ikke sikkert at i kan svare på det..
Jeg er lige begyndt med at læse historie på universitetet, da jeg gerne ville være gymnasielærer i historie og psykologi. Da jeg valgte dette, gjorde jeg det mest fordi der ikke rigtig var nogle andre uddannelser der interesserede mig. Nu tvivler jeg på dette valg, da det ikke lever op til forventningerne, og da jeg mener at lønnen ikke er indsatsen værd.
Jeg må da også indrømme at jeg altid har forstillet mig med en bedre stillet uddannelse, og har også knoklet for dette. Og dem i min gymnasieklasse, som ikke ligefrem var de klogeste i klassen, læser til noget højere lønnet end mig, derfor synes jeg at jeg vil have knoklet forgæves, hvis jeg tager en uddannelse, der er lavtlønnet. Det lyder måske dumt at jeg tager det i betragtning, men nogle mennesker tænker altså fremadrettet, på fremtiden. Jeg ved godt at lønnen ikke betyder alt, men jeg har personligt forestillet mig selv med en højere stillet uddannelse med god løn. Mit gennemsnit er derfor også betydelig højere end gennemsnittet for historie.
Nu overvejer jeg så at starte på jura efter sommerferien, men er bange for ar fortryde. Jeg er bange for at jeg vil finde ud af at det slet ikke er noget for mig(altså at ikke engang lønnen vil kunne trøste:/). Og vil heller ikke ende med at droppe ud fra jura også, da jeg ikke vil miste for meget tid.
Hvad synes I jeg skulle?
- Skal jeg droppe historie med det samme? Og så holde pause, hvor jeg kan arbejde. For på denne måde vil jeg også spare på de SU-klip der kommer til at gå på 1. år?
- Eller skal jeg vente og færdiggøre 1. år på historie, for så senere at mærke efter hvad jeg helst vil. Men så vil nogle af SU klippene måske gå til spilde, og jeg vil på en måde heller ikke spilde tiden, men i stedet arbejde indtil starten på jura.
Jeg er meget forvirret!


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. september 2008 af 150972 (Slettet)

Hej med dig,

Jeg tror du er nød til at komme videre med hensyn til dine samligninger med dine venner fra gymnasiet. Du kan ikke bruge den indsats du og dine venner har ydet til noget, når du skal samligne løn efter universitetet, det er jo primært indsatsen på universtitetet der tæller!

Forresten kender jeg jurister der arbejder på en kommune hvor startlønnen var 25000 kr og en historiker der har supleret hans uddannelse med en journalistisk uddannelse (samtidig med historiestudiet) og arbejder som reporter i mellemøsten (han tjener 50000 kr om md).

Du bør læse det der interessere dig og gennem dit studie suplere enten med HD, journalistik, ½-1 års studie på et udlands universitet i design og ledelse eller noget helt andet der gør dig parat til at realisere dig selv når du er færdig med dit studie. Når du, om 3-4 år er blevet mere sikker på hvad du vil bruge dit studie til, skal du målrette det.

Lad vær med at tænke så snævert som du gør (og mange andre i samme situation gør), der er flere veje til Rom og jobmarkedet ændre sig hele tiden. Dem der tjener de store løninger i dag er bl.a. reklamefolkene, lægerne, tandlægerne, juristerne og ingeniørerne, men det kan ændre sig. Mange af de uddannelser besættes af kvinder (intet ondt om det) og får desværre indflydelse på løningerne. Det er desværre sådan at når fagområder besættes af mange kvinder mister det status og det har indflydelse på lønnen i negativ retning. Desuden kan mange af disse opgaver løses af personer med den samme uddannelse til den halve pris (Polen, Pakistan, osv). Man vil outsource opgaverne.

Fremtidens "løntoppere" bliver dem der kan sammensætte deres uddannelse så de passer til konkrete projektopgaver, de skal være villige til at arbejde freelance og skifte jobs mange gange. De skal være parate til at uddannelse sig hele livet. Jeg tror også at det bliver de kreative med økonomisk indsigt der vil dominere markedet af topledere. Vi i Damnark er rigtig gode til at arbejde projektorienteret og tænke kreativt og det kan Polakerne og Kineserne ikke lige lære!

Jeg synes også du bør give det en chance mere, du har kun læst historie i en uge. I stedet for at gå ud og tage et arbejde bør du i det mindste blive i hvert fald til du har overstået de første eksamner, så har du fået lidt med. Du får også øvet dine studievaner/teknikker og det kan du bruge hvis du skifter.

Tænk positivt, det er altid svært at begynder på universitetet, der går det meste af det første år med at finde hoved og hale i studiet.

Held og lykke!


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. september 2008 af 150972 (Slettet)

Det virker også lidt som om du søger en undskyldning for at stoppe. Du sidder sikkert og bruger rigtig meget tid på at tælle plusser og minusser ved de to studier. Jeg tror det handler om, at du er begyndt et studie hvor ALT er nyt og rutinerne er brudt. Trygheden havde du i gymnasiet og den kommer tilbage når du er kommet ordentligt i gang, bare rolig. Vi har alle haft det på samme måde.

Det eneste du ikke må er at blive ved med at tro at græsset er grønnere hos naboen. Den usikkerhed der er ved at begynde et studie er den samme på de fleste studier med udtagelse af; ja jura, medicin, tandlæge og andre uddannelser hvor man ved hvad man uddanner sig til. Det er bl.a. derfor disse uddannelser er så populærere.

Du kan vælge mellem selv at definere din uddannelse ved at sammensætte den så du når præcis det du vil eller lade andre om det. Der er rigtig mange der har det bedste med bare at vælge det sikre og det er der intet galt i med mindre man ender ud med et soveløst liv, hvor de opgaver man laver stort set er de samme hver dag og lønnen bruges som sutteklud og sikkerhed når husleje skal betales.

Livet er "gennemsnitligt) 79 år langt, Du har allerede brugt 19 år og har derfor kun 60 år tilbage når du er færdig med din uddannelse har du 54 år tilbage hvordan vil du leve de år?


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. september 2008 af Zalam (Slettet)

Du skal vælge efter interessen, måske er gymnasie lærer jobbet ikke lige det mest itneressante og det kan godt være studiet ikke på nuværende tidspunkt lever op til forventnignerne, men det skal nok komme. - Tror jeg da.

Jeg selv er lige startet på HA og må ærligt indrømme at indtil nu har der været tal tal tal / matematik hele tiden - ikke noget jeg havde forventet, men som man får afvide hele tiden det er redskabsfag som skal bruges senere.

Men altså, lykken er ikke en stor løn check, eller det kommer an på personen, - jeg har altid haft et mål i livet og det er at få mit eget firma. Det er så det jeg går efter.

Hvis dit mål egentlig bare er at få villa, vose og volvo - så fejler dit historie studie ingenting og specilet ikke, hvis det er der interessen ligger.

Men som nævt tidligere kan du også som "historiker" sagtens få et velbetalt job, vejen er måske lidt "kringlet". Ligeså vel som en cand.merc, eller cand.jur kan få et ikke velbetalt job.


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. september 2008 af Roman Garcia

Jeg vil give 150972 ret i, at du ikke bør vælge i forhold til prestige og løn.

Du får muligvis en lidt lavere løn end jurister, læger og ingeniører, men hvad har det af betydning? Som advokatfulmægtig har man ofte en startløn på 32.000 kr, men så forventes det mange steder, at man arbejder mellem 45-50 timer om ugen. Ja, lønnen er høj, men arbejdstiderne er også lange, så når man måler det ud på en timeløn, så tjener en nyuddannet jurist ofte ikke væsentligt mere end en nyuddannet cand. mag i historie.

Med en cand. mag. i historie har du mulighed for at sammensætte din uddannelse, så den kommer til at passe til dine behov. Du kan eventuelt tage noget HR som supplering/sidefag og arbejde i en virksomhed. Her er lønnen god.

Til sidst men ikke mindst, så skal du huske på, at man ofte ikke gennemfører studieretninger, hvor man ikke er 100% interesseret i emnet. Lige nu sidder jeg og skulle læse skatteret. Jeg skal have læst over 100 sider til mandag omkring indkomstskat og ikke skattepligtige indkomster. Hvis man ike interesserer sig for dette emne, så har jeg svært ved at se, at man kan holde det ud i 5 år. Derfor er interessen meget vigtig for dit valg af uddannelse. Det er de færreste, som vil bruge 5-6 år på at kæmpe sig igennem et materiale, som man ikke finder interessant, blot for at få lidt ekstra i lønningsposen.


Brugbart svar (1)

Svar #5
13. september 2008 af Heek (Slettet)

du kan måske også prøve at deltage i brobygning på det samfundsvidenskabelig fakultet ved det universitet du læser på, og få indblik i jura studiet, om det er overhovedet noget for dig. Selvfølgelig uden at droppe dit nuværende studie. Prøv at snakke med din studievejleder og hør nærmere om den.


Svar #6
13. september 2008 af Hejaasa (Slettet)

Tusind tak for jeres hjælp. Jeg troede faktisk at I måske ikke ville kunne forstå mig, og ville begynde på alt det der med at jeg er dum når jeg tager løn og prestige i betragtning.

Jeg tror at jeg vil fortsætte studiets 1. år, for at mærke efter hvad jeg egentlig vil. I mellemtiden vil jeg undersøge andre muligheder, især jura. Så kan det være at jeg dropper ud efter det halve år, for at holde pause, imens jeg tager kurser i engelsk. Men jeg er altid så svær til at beslutte mig til noget, især når jeg har mange valg; gymnasiet var sådan set den eneste vej for mig, derfor tvivlede jeg ikke på den. Men nu har jeg så mange muligheder, og kan ikke beslutte mig, i frygt for at fortryde senere i livet. At tage en chance er også svær, da jeg helst gerne hurtigt vil være færdig med at uddanne mig.

Det med at deltage i noget brobygning er en rigtig god idé, det vil jeg i hvert fald undersøge. Det vil helt sikker hjælpe rigtig meget. Jeg vidste faktisk ikke at det fandtes.

Jeg tænkte på om nogen af jer vidste om der er meget økonomi i jura?


Brugbart svar (1)

Svar #7
13. september 2008 af Roman Garcia

Der er næsten igen økonomi i jura. Man kan selvfølgelig tage fag, hvor der indgår økonomi. Det kan være regnskabslære og virksomhedsøkonomi. Disse fag findes dog på overbygningen, og er derfor valgfrie.

Den matematik som er nødvendig på jura er meget simpel. Det bliver højst lidt brøkregning i familie-/arveret.


Brugbart svar (1)

Svar #8
13. september 2008 af klotte (Slettet)

# 0 hvergang man skal træffe nogle valg der har konsekvenser bliver man forvirret - hvis man ikke træffer dem har det også konsekvenser. Der er næppe nogle som kommer igennem en studietid uden at overveje om det er det rigtige de læser.

Hvor er det dog dejligt med en kvinde som vil tjene penge og ikke som den undersøgelse der lige er skrevet om forventer mindre end mænd :) YES ! go for it. Det er der mange veje til.

Den der med at en enkelt historiker er blevet journalist eller Hr chef - er undtagelsen der bekræfter reglen om at nogle fag er mere vellønnet end andre- hvor retfærdigt eller uretfærdigt det end er.

Hovedregle: medlemmer af djøf og ingeniørforeningen ER bedre lønnet.

Da du også er interesseret i engelsk synes jeg du skulle tjekke nogle sprog, jura, økonomi kombinationer ud f.eks "sprøk"

Her er mine råd til dig og andre:

1) gi den en skalle der hvor du er.....så er du sikker på at overvejelser om studieskift ikke skyldes, dovenskab eller manglende diciplin, eller at  du ikke har givet dit fag en ordentlig chanche.

Lær at læse!

Ved at fordybe dig i det faglige opdager de fleste at der som sidegevinst kommer en interesse. Selv det mest kedelige kan blive spændende.

2) søg indput fra andre studier - opsøg nye oplevelser. det giver ny energi.

Fat mod  !


Skriv et svar til: Historie eller jura??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.