Psykologi

Psykologiens videnskabsteori.

27. november 2008 af Rina* (Slettet)

Skulle der mon tilfældigvis være nogen her, der kan henvise til gode internet sider, eller en speciel god bog. Som opstiller den psyk. videnskabsteoris svagheder?

Jeg vil gerne lave et skema over de svage punkter omkring naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskaben.


Brugbart svar (3)

Svar #1
27. november 2008 af klotte (Slettet)

Niveau ?

Hvilke videnskabsteori henviser du til ?

Der er masser af svagheder afhængig af de dorskellige psykologiske retningers videnskabsteoretiske ståsted. Men ingen hjemmeside mig bekendt.


Brugbart svar (3)

Svar #2
27. november 2008 af klotte (Slettet)

hov - forskellige ;)


Svar #3
27. november 2008 af Rina* (Slettet)

Den over ordnet psykologiske videnskabsteori som Gerd Christensen f.eks. skriver om ifølger habermas´s tredeling af: Naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskab.


Brugbart svar (3)

Svar #4
27. november 2008 af klotte (Slettet)

Kender desværre ikke gerd christensens bog.Men hvis du skriver hvad du kategoriserer efter habermas indelingen vil jeg gerne supplerer.

Nu er psykologi jo et ret bredt felt.


Svar #5
28. november 2008 af Rina* (Slettet)

Jeg ved ikke helt hvad du er du søger? Man kan ikke rigtig skrive så meget andet end de overordnet tre retninger. Jeg søger kritik af naturvidenskaben, hvor er dens fejl og mangler, humanvidenskaben ligesom samfundsvidenskaben. Men kun i veldokumenteret faglig form, da det skal være gyldige kilder.


Brugbart svar (4)

Svar #6
28. november 2008 af klotte (Slettet)

1) naturvindenskaben og den naturvidenskablige psykologi kan kritiseres for kun at indfange det der kan måle og vejes. Hvad med følelser eller underbevidsthed...eksisterer det kun når vi kan måle det ???? Forklaring og årsagssammenhæng kausalitet er i fokus

2) den fænomenologiske og hermaneutiske tilgang til psykologien som humanvidenskaben har er modsat tilgang . Her er det fortolkninger og det " usagte"...det mellem linierne eller måden noget siges på eller sættes sammen der er genstanden. Her forstå - men mange af teorierne mangler specifikker entydige klarhed , som feks kausaliteten i naturvindeskaben giver.

3) samfundsvidenskaben : har forstås alt i en given politisk, økonomosk eller samfundsmægge kontekst.Dvs at mennesket i sig selv er reduceret til at være et produkt af kultur.

Kan du bruge noget af dette ?


Svar #7
28. november 2008 af Rina* (Slettet)

Tak, det satte mine reflektioner lidt igang angående svaghederne :- )


Brugbart svar (3)

Svar #8
29. november 2008 af klotte (Slettet)

Selvtak og god arbejdslyst


Skriv et svar til: Psykologiens videnskabsteori.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.