Idræt

Rygning, håndbold og maraton

14. december 2008 af sportygirl (Slettet)

Hej (:

Nogle der kan svare mig på, om min antagelse er rigtig nok:

Jeg tror at rygning påvirker præstationen i maraton mere end i håndbold, da man i maraton må skaffe alt energien ved iltkrævende aerobe processer, og da røgens indhold af kulilte binder sig til hæmoglobinmolekylet i de rødeblodegemer, forringer det dermed det maximale ilttransport. Hvorimod man i håndbold, skaffer  energi ved anaerobe processer (uden ilt) og aerobe processer.  Nogle der kan svare mig på om det rigtig nok?? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. januar 2009 af Asbjørn, elektronik ing. (Slettet)

Den er god nok, rygning har en (indenfor eliteniveau) fatal påvirkning af ens ydeevne indenfor specielt de meget konditionskrævende, længerevarende idrætsgrene såsom, løb, cykling, triatlon mv.

Desuden kommer alle følgevirkningerne ud over blodet evne til at transportere ilten rundt - lungevævet beskades ved rygning og et væld af tilsatte kemiske stoffer påvirker kroppen med en synergi-effekt, der dog er noget udefinerbar pga. kompleksiteten ved påvirkning af flere stoffer på en gang.


Skriv et svar til: Rygning, håndbold og maraton

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.