Biologi

nitrat- og fosatindhold i åer

19. april 2009 af nanananana (Slettet)

hej.

jeg skal skrive en biologirapport hvor jeg bl.a. skal komme ind på noget om nitrat- og fasfatindhold i åer.  jeg kan simpelthen ikke finde noget godt om det nogen steder. det jeg har brug for er fx:

-Hvad gør nitrat og fosfat for en å?

-ca. hvor meget nitrat og fosfat skal en å indeholde, max, min. (grænseværdier)?

-hvad sker der med en å hvis der er for lidt/ for meget nitrat eller fosfat?

det ville virkelig være fantastisk hvis nogen kunne hjælpe og måske skrive det i et let forståligt sprog, da jeg ofte har svært ved at forstå biologi.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2009 af Zipzap112 (Slettet)

Hvis der udledes store mængde af nitrogen og phosphor, forstyrrer man den daværende vandmiljøbalance, hvilket kan have stor indflydelse på hele vandøkosystemet.

Det skyldes, at nitrogen og phosphor er de væsentligste næringsstoffer for planter (makronæringsstoffer), og det er som regel balancen mellem disse stoffer, der kontrollerer balancen i vandmiljøet.

Med meget næring bliver det et spørgsmål om, hvem der er hurtigst til at kunne optage den, og det er altid de simpleste organismer, nemlig algerne. Derfor får man kæmpe algeopblomstring, og når de synker til bunds, kan det forårsage iltsvind, hvis vandet ikke bliver tilstrækkeligt gennemluftet. Dette ses ofte i indre danske farvande hen omkring efteråret.

Hvor meget phoshor og nitrongen en å må max må indeholde, ved jeg ikke, men det kan du vel slå op i en biologibog eller søge lidt på nettet.

Hvis der er for lidt phosphor og nitrogen har vi den modsatte situation, så er det meget svært for planterne at etablere bundlaget for et ordentlig økosystem. For uden plantevæskt kan vi ikke have de næste led i fødekæden.


Skriv et svar til: nitrat- og fosatindhold i åer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.