Matematik

HJÆLP HURTIGT!: Proportional og omvendt proportional!!!

05. maj 2009 af CSN91 (Slettet)

Hey alle! Jeg har en matematik opgave for, hvor der er en opgave jeg ikke kan gennemskue helt den lyder:

"Når smådele bliver væk på arbejdet, er sandsynligheden for at finde dem igen, proportional med størrelsen på delene og omvendt proportional med deres betydning for fuldførelsen af det påbegyndte arbejde."

Jeg skal kommenterer dette (dvs. fortolke det og oversætte til egne ord)

Håber nogen kan gennemskue det? Tusinde tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2009 af mbujo (Slettet)

Well, proportionalitet er egentlig meget simpelt.

Ligefrem proportional eller bare proportional er når noget stiger sammen. y = 3*x. Her er y og x ligefrem proportionale, for når x vokser, vokser y også. For at oversætte det til dit problem: sandsynligheden for at finde noget er ligefremt proportionalt med størrelsen af tingen der er væk - meget logisk at jo større tingen er, jo nemmere er den at finde. En bil er vel nemmere at finde end en nål...

Omvendt proportionalitet er når noget formindskes, så vokser det andet. y = 1/x. Når x stiger, bliver y mindre. Når x bliver mindre, bliver y større. Sandsynligheden for at finde tingen er omvendt proportionalt med deres betydning for fuldførelsen af det påbegyndte arbejde.. Jo vigtigere det påbegyndte arbejde er at fuldføre, jo sværrere bliver tingen at finde. Ved ikke hvorfor det er sådan, men det er hvad der står.. Håber det hjalp.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. maj 2009 af kieslich (Slettet)

Lad S være størrelsen og B betydningen, så er P(genfundet) = k*S/B


Svar #3
06. maj 2009 af CSN91 (Slettet)

Tusinde gange tak! Det var nemlig det med omvendt proportionalitet jeg ikke kunne gennemskue - og den giver heller ikke særig meget mening - hvis man skal tænke logisk. Men kan godt se at det er det der står der, tak (:


Svar #4
06. maj 2009 af CSN91 (Slettet)

Glimpersons lov: Sandsynligheden for, at en bestemt hændelse skal indtræffe, er omvendt proportional med ønskeligheden af den.
 

Betyder det:

At den bestemte hændelse der ønskes ofte ikke kommer til at ske.

????????????????????

HJÆLP!!


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. maj 2009 af kieslich (Slettet)

nemlig.


Skriv et svar til: HJÆLP HURTIGT!: Proportional og omvendt proportional!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.