Studievejledning

Sort hue - HTX

24. juni 2009 af fakeaccount (Slettet)

Der går en del snak om den sorte hue. Jeg har gjort min research på den, hvor der er lidt om Mat A, Fys A Kemi A, og fem A-niveau fag. Jeg kvalificerer for begge, men jeg går på HTX. Kan jeg så stadig få den, eller hvad? Nu skal jeg først have den næste år, men man bestiller dem ret tidligt.

Ang navnet: Jeg har mistet mit PW, og siden var langsom. Jeg vil svare fra min egen account, når jeg svarer


Brugbart svar (4)

Svar #1
24. juni 2009 af badooo (Slettet)

Utroligt..

Hvis du har gjort din research godt nok, ville du vide at der er én der bestemmer og afgør, om du får en sort hue: dig selv.

Det er ikke dine antal af A-fag, dit gennemsnit, din linje, dit gymnasie, din nationalitet eller hvad du får til aftensmad.

Firmaerne går efter at tjene flest penge. Er der flest penge i at sælge en sort hue til dig og er det en sort hue du vil have, jamen så er det en sort hue, du får. Prisen er den samme.


Brugbart svar (3)

Svar #2
24. juni 2009 af Joda (Slettet)

Det kommer typisk an på dit gymnasies tradition, hvad der er god kotyme mht. hvilken hue du bestiller. Traditionelt set er den sorte hue klassisk sproglig. Tag at spørge din studievejleder eller skoleleder om det opfattes som god orden at bestille en sort hue i dit tilfælde.

Hvis du er ligeglad med kotyme, kan du bare bestille den. Der er ingen lov imod at bestille lige præcis den hue du vil have.


Brugbart svar (3)

Svar #3
24. juni 2009 af DennisDeH (Slettet)

På Teknisk Gymnasium Sønderborg, er tradition at alle dem med Mat/Ke/Fys A får den sorte hue. Mig og alle dem fra min klasse der har valgt Kemi A som valgfag næste år skal således have den sorte hue (og derudover er der vist et par enkelte der ikke helt følger skolens traditioner, men alligevel tager huen selvom ikke har Mat/Ke/Fys A, men blot 5 A-fag, men det går nok).

Traditionerne i "gamle dage" var jo at det kun var STX'ere der havde Græsk/Latin/Sprog på A der måtte få den, men som med så meget andet, har traditionerne ændret sig. I dag er der ingen der siger at man skal være STX'er (heller ikke engang firmaerne der sælger dem) for at være "berettiget" til den, og som #1 skriver, så er det mest et spørgsmål om traditioner. De alment accepterede traditioner er blot at man skal have 5 A-fag, og afhængig af din skole, er traditionerne måske mere specifikke. Men igen, der er ingen der forhindrer dig i at starte en ny tradition på din skole :).


Brugbart svar (3)

Svar #4
24. juni 2009 af Exupery (Slettet)

Det giver da ingen mening. Den sorte hue var den første studenterhue, den stammer fra omkring 1800-tallet og blev vist byttet ud med den hvide omkring overgangen til 1900-tallet. Den er altså historisk set KUN til almindelige studenter fra STX.

Senere er det så blevet tradition, at de klassisk sproglige studenter kan få den sorte hue - måske fordi de stadig kun beskæftiger sig med historiske artefakter? Garanteret!

Den er derfor ikke nogen speciel hue for dem, der har haft 5 A-niveau fag eller for dem, der har haft Matematik, Kemi og Fysik. Det giver ingen mening. Det kan da kun være blevet opfundet af en elev, der syntes, han var noget særligt og mente, at han kunne booste sit selvværd og sin selvtillid ved, at alle andre roste ham.

Endvidere giver det ingen mening, at netop HTX'ere har den sorte hue. Jeres studie er jo fremtidsorienteret, det har intet med historie og traditioner at gøre, der er ingen almen dannelse. Start dog en ny tradition, find på en ny hue, lad STX'erne operere med deres to. Den hvide for de almindelige studenter og den sorte for de gammelsproglige.


Brugbart svar (7)

Svar #5
24. juni 2009 af ...Style... (Slettet)

Der er kun en rigtig hue den er rød!
For hvis huen den er blå,
så er den alt for nem at få
der er kun en rigtig hue den er rød!

Der er kun en rigtig hue den er rød!
For hvis huen er orange
er det den forkerte branche
der er kun en rigtig hue den er rød!

Der er kun en rigtig hue den er rød!
for hvis huen den er gul
så handler det jo kun om sul
der er kun en rigtig hue den er rød!

der er kun en rigtig hue den er rød!
for hvis huen den er grøn
så er den ikke særlig køn
der er kun en rigtig hue den er rød!

Der er kun en rigtig hue den er rød!
For hvis huen den er lilla
er det nog't du forestiller
Der er kun en rigtig hue den er rød!

Der er kun en rigtig hue den er rød!
For hvis huen den er blå,
så er den alt for nem at få
der er kun en rigtig hue den er rød!


Brugbart svar (3)

Svar #6
24. juni 2009 af Joda (Slettet)

#5 OI! Det kan godt være at jeg kan få min hue på 1½ år (med et par meritfag fra min tid på gym), men i det mindste kan jeg få den. Farven på huen er ligegyldig når man først er accepteret på uni og endvidere mere ligegyldig når man har sin bachelor eller kandidat.


Brugbart svar (5)

Svar #7
24. juni 2009 af DennisDeH (Slettet)

Thomas, jeg forstår dit argument, men er ikke enig ;)

Den sorte hue der er tale om, er heller ikke den orginale sorte fra 1800-tallet (se selv på diverse sider hvor de forhandler den, der er 2 sorte - og man kan bestille dem begge ved fx C.L. Seifert). Den sorte hue til dem med 5 A-fag, er "bare" den hvide med sort betræk, mens den anden er sådan en lidt mere "poseformet". Så hvis du vil have den origninale sorte for dig selv, så bestil du blot den, jeg tror ikke at det er denne de fleste vil have fat i alligevel. At du mener den sorte tilhører STX'ere er jo således ikke rigtigt, da denne hue er fra senere tider, omkring 60'erne-70'erne tror jeg uden at vide det helt præcist.

http://seifert.dk/shop/gymnasium-134c1.html

Traditionerne har jo ændret sig. Hvis de ikke måtte det, så var der heller ingen der skulle have den sorte hue idag, efter som traditionen foreskriver at man skal have den hvide hue, som man jo gik over til i starten af 1900-tallet og helt forlod den sorte. Det er jo først efter at den hvide hue blev introduceret at traditionerne med at det var gammelsproglige og naturvidenskabelige er opstået. Og at det nu er alle dem med 5 A-fag der måtte tage den, som et bevis på deres ekstra slid (argumentet), er jo blot en naturlig videreudvikling af traditionerne, og lad det da forblive sådan. Uden dynamik kommer vi aldrig videre.

STX'ere er jo ikke "bedre" studenter end HTX'ere eller omvendt. Og nej, HTX er ikke mere fremtidsorienteret end STX. Fundamentet for HTX er "moderne dannelsesfag" (teknologi, teknologihistorie, teknikfag) (læs bekendtgørelsen), hvor STX er "klassiske dannelsesfag". HTX er også alment dannende (læs bekendtgørelsen igen) og vi har da både historieundervisning, samfundsfag og undervisning i etik osv. osv. Citat:

Formålet med uddannelsen er at forberede eleverne til videregående uddannelse, herunder at de tilegner sig almendannelse, viden og kompetencer gennem uddannelsens kombination af faglig bredde og dybde og gennem samspillet mellem fagene.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=120574

Så Thomas: Nej :)


Brugbart svar (3)

Svar #8
25. juni 2009 af Unknown22 (Slettet)

Ja, dit spørgsmål er jo allerde blevet besvaret; Du kan få den sorte hue ligemeget hvor du går, det er kun dig der bestemmer.

Her er der f.eks. en HHX-student der har bestilt den sorte hue:

http://www.nordvestnyt.dk/artikel/29483:Holbaek--Foerste-HHX-Student-udklaekket


Brugbart svar (4)

Svar #9
26. juni 2009 af kasper1234 (Slettet)

Jeg så lige en HF-student i Nyhederne (på nær de 60, deraf indslaget) der havde valgt en rød hue. Så kan de politisk korrekte humanister lynche mig alt det de vil - det er saftsuseme ikke rigtigt, og firmaerne der sælger røde huer til folk uanset studiested burde straffes hårdt!


Brugbart svar (4)

Svar #10
26. juni 2009 af DennisDeH (Slettet)

#9

Ja det synes jeg heller ikke er iorden, man skal sq holde sig til den rigtige farve. Sidst dag så jeg også en HF'er med den sorte hue, hvilket jeg heller ikke synes helt er iorden.


Brugbart svar (1)

Svar #11
26. juni 2012 af MadelineEdri (Slettet)

Det er godt nok lidt lang tid siden det her indlæg blev skrevet, men jeg har lige et spg.

Jeg er STX'er med 5 A-fag, så på trods af at jeg selvfølgelig selv bestemmer det, ville det så være i orden hvis jeg fik en sort hue i følge "reglerne"? Jeg er hvertfald selv enig i at HF'ere skal holde sig til en blå hue og ikke kan få hverken en sort eller rød hue, for det er at bryde med traditionerne, men jeg er ikke sikker på om det er at bryde med traditionerne, hvis jeg får en sort hue, hvilket jeg ikke har lyst til at gøre... Men jeg vil gerne have den sorte hue som bevis for at have haft 5 A-niveaufag - hvoraf 4 af dem er sprogfag...

Men nogle der kan svare på det? 


Brugbart svar (1)

Svar #12
27. juni 2012 af KlogeÅse

#11

Der er ikke nogen regler. Der kan være lokale traditioner og/eller kutymer, men i bund og grund er det dig, der bestemmer.


Brugbart svar (0)

Svar #13
20. november 2014 af metsii

Det er ok, da traditionen med den nyere sorte hue gælder studente på gymnasielle uddannelser (STX; HTX; HHX) med 5 A-fag. Se DennisDeH's svar. Jeg ved at denne tråd er gammel, men det kan måske hjælpe en, der klikker herind i fremtiden :)


Skriv et svar til: Sort hue - HTX

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.