Dansk

Hvad er en rubrik? (Hjælp, tak)

18. november 2009 af Seriøst (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg har en ide om det, men er ikke helt sikkert.

Er en rubrik ikke hvor man skal fortælle kort om hvad stilen/teksten/historien/artikel - handler om med en slags (I) skrift?

Jeg laver en eksemple nu:

"Rubrik" = Teksten handler om en ung mand, hvor der sker masser underlige ting i hans verden.

"Historien her" = blah, blah, blah...

Hvis den rubrik jeg gav eksemple af var forkert. Kan i så ikke give den rigtige rubrik og lave en eksemple af en kort el lang fortæling eller en eller andet, tak. Så jeg ved hvad en rubrik er...


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. november 2009 af silledahlin (Slettet)

Normalt når man bruger ordet rubrik er det i forbindelse med artikler, og det betyder en overskrift.


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. november 2009 af marielouiselund (Slettet)

en rubrik er et andet navn for overskrift i en artikel. dsv. er en under rubrik, en under overskrift.


Brugbart svar (2)

Svar #3
13. marts 2011 af RikkeVintherKjaergaard (Slettet)

Det er noget jeg har kopiret, men det beskriver rimlig godt hvad en rubrik er synes jeg:

Rubrik eller overskrift. Rubrikken fortæller ultrakort, hvad artiklen indeholder. Den skal være dækkende for det, der står i artiklen, og skal samtidig virke som blikfang og vække interesse for historien. I forbindelse med rubrikken benytter flere danske aviser en yderligere oplysende underrubrik. Morgenavisen Jyllands-Posten bruger ikke underrubrikker.


Skriv et svar til: Hvad er en rubrik? (Hjælp, tak)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.