Biologi

Genteknologi - PCR

15. december 2010 af Amtell (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skal forklare, hvordan man ved hjælp af genteknologiske metoder kan ændre på et enzyms egenskaber.
Jeg har læst en masse om emnet, og indtil videre er jeg kommet fremt til, at man ved hjælp af PCR konstruerer et gen, som koder for den ønskede aminosekvens. Når man har fremstillet sit gen, kan man ved hjælp af gensplejsning indføre dette i enzymet.

Er dette rigtigt forstået? Hvis ikke, må I meget gerne forklare mig, hvordan fra PCR får aminosyresekvensen ind i det pågældende enzym.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2010 af #nana (Slettet)

man kan klippe og ændre på et enzyms opbygning og egenskaber ved hjælp af PCR-metoden, man kan "klippe" dele væk som ikke er gunstige fordet som det pågældende enzym skal bruges til.


Svar #2
15. december 2010 af Amtell (Slettet)

Men hvis man nu skal bytte en enkelt aminosyre ud med en anden? Hvordan gør man så det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. december 2010 af #nana (Slettet)

så kan man ved hjælp af PCR-metoden klippe den pågældende aminosyre ud og indsætte den aminosyre man skal bruge, det er ikke så let som det lyder men det kan lade sig gøre


Svar #4
16. december 2010 af Amtell (Slettet)

Men hvordan indsættes den? Ved hjælp af hvilken metode?


Svar #5
16. december 2010 af Amtell (Slettet)

Men ved PCR ændrer man da ikke på genets basesekvens? Der har man vel gjort inden? Ved PCR fremstilles den samme DNA-sekvens da bare mange gange i træk? Og ved PCR er det vel ikke det egentlige enzym der fremstilles, således at det er klar til at bruge i fx fødevarer? Eller hvordan skal jeg forstå det?

Ved gensplejsning er der blevet fremstillet syntetisk DNA, som har den ønskede basesekvens, og dette kan så indsættes i en vektor, således at det overføres til en bakterie som producerer enzymet. Ved PCR bliver enzymet vel ikke fremstillet? Eller er jeg helt gal på den?


Skriv et svar til: Genteknologi - PCR

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.