Fysik
Tidevand??
Jeg har forklaret tidevand således:
Ebbe er det tidsrum, hvor vandstanden falder eller aftager. Flod er det tidsrum, hvor vandstanden stiger.
TIdevand er veklsen mellem ebbe og flod. Tidevandet skyldes tyngdekraften fra solen og hovedsagligt månen. Månen drejer om Jorden i en ellipseformet bane. Tættest på Jorden er 356.000 km, længst væk er 406.000 km og middel er 384.000 km. Dens radius er 1374 km. Den tid det tager for månen at komme rundt om jorden i en ellipseformede bane er 27 dage, altså ca. en måned.
Månens tyndgdekraft tiltrækker jorden OG havvandet på jorden, og den er stærk nok til at trække vandet op i en "bule" i havet, der befinder sig lige under månen - altså tættest. Den del af jorden, der er længst fra månen, vil tiltrækkes mindst. Hvis der er hav på den side af jorden, der vender bort fra månen, vil jorden som helhed blive trukket væk under dette hav, og der vil dermed opstå en bule på havet - en tidevandsbølge.
Jeg mangler en tegning, der forklarer dette, og jeg ved ikke selv, hvordan jeg skal tegne det.
Er der nogen der kan hjælpe?
Svar #1
12. december 2014 af Jerslev (Slettet)
Hvad med den her?
http://www.danhostel-ribe.dk/sites/default/files/images/billeder/facts-vadehav/tidevand_1.jpg
Skriv et svar til: Tidevand??
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.