Matematik

Differentialregningsopgave - Optimering og monotoniforhold

31. januar 2015 af CamillaKJørgensen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle :-)

Er der en venlig sjæl, som evt. kan fortælle mig, hvad det er jeg har gjort forkert i den vedhæftede opgave? Jeg har forsøgt mig frem på forskellige måder, men jeg har enten fået disse to resultater (-4 og 4), (eller et svar på ca. 2,25). Hvad mener I, at jeg har gjort forkert, og hvordan ville i udregne det, for at tallet/tallene bliver rigtige? Jeg ved ikke om der kun er et enkelt x som svar på denne opgave, eller to, men jeg ved, at x skal være større end 0 i følge opgavebeskrivelsen. 
Desuden ved jeg heller ikke, hvordan man gør rede for/beskriver, at funktionen har et minimum?

Opgavebeskrivelsen lyder således: 

En funktion f er bestemt ved: f(x) = x + 16/x,  x > 0. 

a) Bestem f'(x), og gør rede for, at funktionen har et minimum.  

Jeg håber at der er nogle som kan hjælpe! 

Mvh. Camilla 

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2015 af peter lind

Jeg kan ikke se hvad du har fået f'(x) til men f'(x) = 0 har ikke løsningen 4. Du har formdentlig dfferentieret forkert eller brugt wordmat forkert

Svar #2
31. januar 2015 af CamillaKJørgensen (Slettet)

Hvordan vil man så gøre, hvis man skal udregne det i hånden? 

Jeg har fået f'(x) = 1 - 16/x^2, som jeg herefter har sat = 0 og fået wordmat til at løse. Jeg ved ikke om det beskriver det bedre?

Svar #3

Kan det passe, at hvis man sætter den differentierede funktions x = 0, som jeg skrev tidligere, at den så giver 4? Det er stadig bare underligt at wordmat giver mig to muligheder... (-4 og 4)

Brugbart svar (0)

Svar #4
31. januar 2015 af peter lind

f'(x) = 1-32/x2.

Der er to løsninger til ligningen, så wordmat's resultat er rigtig med den ligning, der er indtaste. Du har blot i dette tilfælde kun brug for den positive løsning

Svar #5

Er du sikker på at det ikke er f'(x) = 1-16/x^2? det står der nemlig i andre opslag til denne opgave. 

Arh okay! - Kan man så skrive i bergundelsen, at jeg kun kan bruge x = 4 løsningen, da x ikke må være mindre end 0? Eller skal jeg nøjes med at fjerne det ene resultat (-4), og lade være med at skrive at skrive at jeg har fjernet det? 

- Desuden, for at gøre rede for minimumet, så tjekke jeg vel rødderne for f.eks. 2 og 5, så man kan se, at løsningen 4 er minumum for funktionen? (og herefter sætter jeg det ind i en monotonilinje/sildeben)

Svar #6

+ hvad kan man skrive i redegørelsen/beskrivelsen for at funktionen har et minimum? 

Brugbart svar (0)

Svar #7
31. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Ja, det er

f '(x) = 1 - 16/x2 , x > 0 .

Da funktionen kun er defineret for x > 0 , skal man kun betragte positive løsninger til ligningen f '(x) = 0 .

Se på fortegnsvariationen for f '(x) omkring løsningen x = 4 .

Svar #8

Har tjekket for f'(2) som gav -3, og f'(5) som gav 0,36. 

Men kan jeg så f.eks. skrive: '' Det kan derfor ses, at funktionen har sit maksimum, når x = 4 '' eller er der noget jeg bør tilføje i min redegørelse for minimumet? 

Og til løsningen '' Wordmat har altså 2 løsninger til denne ligning, men da x ikke må være mindre end 0 i denne opgave er x altså kun = 4. '' 

Brugbart svar (0)

Svar #9

Man har så fortegnsvariationen for f '(x)

f '(x)   |            -                0                      +         
--------|-------------------------|----------------------------------->
x       0                             4

I intervallet   ]0;4[ er funktionen f(x) aftagende.
I intervallet  ]4;∞[ er funktionen f(x) voksende.
Funktionen f(x) har globalt minimum for x = 4 .

Svar #10

Okay, mange tak! :-)

Brugbart svar (0)

Svar #11
31. januar 2015 af Soeffi

For at vise at det er et minimum kan du også differentiere to gange.

Hvis den anden afledede er posiiv i x=4 er kurven opadhul i en omegn omkring x=4. 

Hvis den er nul, er der vendetangent i x=4 og

hvis den er negativ er kurven nedadhul omkring x=4.

Svar #12

Okay tak! Men altså, jeg har gjort sådan her: 

f'(2) = 1-16/2^2 = -3 

F'(5) = 1-16/5^2 = 0,36

Forresten vil jeg lige høre, om nogen ved, om man skal indskrive f(x) eller f'(x), hvis man skal vise grafen for funktionen/parablen? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #13

Der er ikke tale om en parabel. Hvis man skal tegne grafen for funktionen f(x), er det grafen for f(x) man skal tegne.

Svar #14

Når okay :-) hvordan kan det være at det ikke er en parabel når der er 2 rødder?

Brugbart svar (0)

Svar #15

Parabelen er grafen for et 2.-gradspolynomium. Denne funktion er ikke et 2.-gradspolynomium. En funktion kan sagtens have flere rødder uden at være et polynomium.

Svar #16

Arh okay ;-) så tror jeg snart at jeg er med! 

Skriv et svar til: Differentialregningsopgave - Optimering og monotoniforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.