Fysik

opdrift og tyngdekraft

15. marts 2015 af mbn89 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal finde størrelse og retning af den kraft, som påvirker en dykker når han har en tom dykkerflaske og når han har en fuld dykkerflaske. Jeg ved, at jeg skal bruge formlerne Fop = ρ*V*g og Ft= m*g og densitet er af vand. Men skal jeg lægge vægten af flasken til rumfanget af den både i den tomme og i den fulde, og skal den vægt så bruges i begge formler eller er det kun rumfang el vægt? Og hvad med densiteten af stålflasken, skal den også regnes med?

På forhånd tak for hjælpen.

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Der virker en tyngdekraft som er nedadrettet med størrelsen

Ft = (mdykker + mflaske + mluft)·g

hvor mdykker er dykkerens masse, mflaske er massen af den tomme flaske, og mluft er massen af luften i flasken.

Der virker en opdrift, som er rettet opad og i størrelse lig med tyngden af den fortrængte væskemængde, dvs.

Fop = (Vdykker + Vflaske)·ρvand·g

hvor Vdykker er dykkerens rumfang, Vflaske er flaskens rumfang, og ρvand er densiteten af vand.

Svar #2
15. marts 2015 af mbn89 (Slettet)

Jeg har ikke fået oplyst vægten af manden, og tror ikke at jeg skal gætte mig til det, så er altså overbevist om, at vægten af manden ikke skal regnes med.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det var måske en ide at formulere hele opgave. Jeg kan da ikke gætte mig frem til, hvad der måtte være oplyst i opgaven.

Svar #4

Du har opgaven på den tidligere tråd "Gas", som du svarede på.

Det sidste spørgsmål lyder:

Massen af en tom dykkerflaske er 7,5 kg, og ståls densitet er 7,9 kg/L. En dykker befinder sig helt nede i vandet.

c) Bestem størrelse og retning af den kraft, hvormed en dykkerflaske påvirker dykkeren, når flasken er tom og når flasken er fuld.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Denne formulering i c) er jo en helt anden formulering end i #0. Du skal jo så finde opdriften på dykkerflasken, når den er tom og når den er fuld.

Svar #6

Jeg kan godt læse..

Brugbart svar (0)

Svar #7

Så genlæs forklaringen i #1, hvor man ignorerer dykkerens masse og rumfang.

Skriv et svar til: opdrift og tyngdekraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.