Fysik

Henfaldsloven

08. maj 2015 af mbn89 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvordan gør man rede for, om henfaldsloven i et forsøg er eftervist?

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj 2015 af mathon

Hvis aktiviteten følger
                                         A(t)=-\frac{\mathrm{d} N}{\mathrm{d} t}=k\cdot N\; \; \; \; \; k,N\in \mathbb{R}_+

følger henfaldsloven
                                          N(t)=N_0\cdot e^{-k\cdot t}\; \; \; \; \; \; N_0,k\in \mathbb{R}_+\; \wedge \; t\geq 0

Svar #2
09. maj 2015 af mbn89 (Slettet)

Jeg kan ikke nøjes med nogle formler, du har kopieret ind, jeg spørger jo hvordan.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. maj 2015 af peter lind

Hvis du har A(t) til forskellige tider kan du lave regression på de data. Det vil være en god idet at plotte de observerede data og regressionskurven i samme diagram. Det giver et meget overbevisende overblik

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. maj 2015 af mathon

Din regressionskruve bliver så:
                                                           \log(A)=-\frac{k}{\ln(10)}\cdot t+\log(A_0)
                        dvs på formen
                                                           y=-at+b\; \; \; \; \; \; \; \; a,b\in \mathbb{R}_+
                        med
                                                           k=a\cdot \ln(10)

Svar #5
10. maj 2015 af mbn89 (Slettet)

Jeg har lavet kurver, det er ikke det, jeg har problemer med, kig evt på spørgsmålet Radioaktivitet rapport

Svar #6

Eller kig på disse filer

Vedhæftet fil:Radioaktivitet-1.xls

Svar #7

.

Vedhæftet fil:Radioaktivitet.doc

Brugbart svar (0)

Svar #8
10. maj 2015 af peter lind

Jeg har ikke excell så det kan gå galt med aflæsningen af din regnearksfil.

I det jeg kan se er der ikke lavet nogen regressionsanalyse og jeg kan kun se et plot af data for absorbtion.

Du skal først og fremmest lave regressionsanalyse på dine data

Svar #9

Der er laver grafer og dermed også regressionsanalyse. Regneforskrifterne hedder: Y=1200,2*e-0,044x og Y=643,57*e-0,16x

Brugbart svar (0)

Svar #10
10. maj 2015 af peter lind

Du kan godt lave grafer uden at lave regressionsanalyse. Du skal se på om r2, som oplyses i resultatet, er tæt på 1. Desuden kan du se på punkterne ligger rimeligt tæt på graferne for funktioner og om der er systematiske afvigelser.

Svar #11

Det er excel selv som har lavet dem, jeg har kun tastet tallene ind. R2 er perfekt, de er henholdsvis 0,9936 og 0,9872 og de er eksponenteilt aftagende - selvfølgelig - og kan derfor ikke se de enkelte punkter på graferne.

Brugbart svar (0)

Svar #12
11. maj 2015 af peter lind

så må du holde dig til r2

Svar #13
11. maj 2015 af mbn89 (Slettet)

#1 Er N slut antal kerner eller start antal kerner?

Brugbart svar (0)

Svar #14
11. maj 2015 af mathon

N=N(t)    er antal tilbageværende kerner til tiden t.

Skriv et svar til: Henfaldsloven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.