Fysik

Hookes lov

09. juni 2016 af Sarahbryn - Niveau: B-niveau

Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig, hvorfor der er et minus foran k i hookes lov? Den lyder F=-k*x

Jeg kan læse mig til at det er fordi den er madsatrettet udstrækningen - men hvad mener man med det?

Tak på forhånd!


Svar #1
09. juni 2016 af Sarahbryn

Og fjederkonstanten k - hvad siger den egentlig noget om?


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. juni 2016 af nera

Der er mange dokumenter på SP som du kan bruge til inspiration, blandt andet:

(Link fjernet pga. dødt link. Mvh. Studieportalen.dk)


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. juni 2016 af Soeffi

#0 Fjederkraften peger hele tiden mod ligevægtsstillingen, hvilket er den modsatte retning af udstrækningen, da udstrækningen er forskydningen i forhold til ligevægt.

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. juni 2016 af mathon

En fjederlængdeforøgelse regnes sædvanligvis positiv. Da fjederkraften virker i modsat retning, regnes den derfor negativ.

 Vektorligning:
                                   \overrightarrow{F}=-k\cdot \overrightarrow{x} 

størrelsesmæssigt:
                                  F(x)=k\cdot x     som er en lineær funktion
for hvilken 
                                  \frac{\Delta F}{\Delta x}=k
                                                          er stor når fjederkonstanten er stor
                                                          dvs en lille fjederlængdeændring kræver en stor kraftændring

                                                          er lille når fjederkonstanten er lille
                                                          dvs en lille fjederlængdeændring kræver en lille kraftændring                                       

                                                                                


Skriv et svar til: Hookes lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.