Kemi

Aflæsning af Bjerrumdiagram (glutaminsyre/lysin)

11. marts 2017 af wqrf2 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har vedhæftet et billede af en opgave, jeg forsøger at løse. Jeg har formuleret dette svar:

Det ses på figur 3a, at lysins sidekæde er protoneret (på syreform), mens glutaminsyres sidekæde er deprotoneret (på baseform). På Bjerrumdiagrammet på figur 3b aflæses pKs for lysin som ca. 10,6 ved xs=0,5. Da syren befinder sig til venstre for grafen, kan det konkluderes, at lysin forefindes på sin form som vist på figur 3a i pH-intervallet 0-10,6. Fra 10,6 og opefter, vil dens baseform være dominerende. Tilsvarende aflæses på Bjerrumdiagrammet på figur 3c, at glutaminsyres pKs har ca. værdien 4,2. Da basens tilstedeværelse er til højre for grafen, kan det konkluderes, at glutaminsyre har ladninger som vist på figur 3a i pH-intervallet 4,2-14. Analogt til situationen i figur 3b, vil tilstedeværelsen af glutaminsyre være domineret af dens syreform fra pH=4,2 og nedefter.

Er mit svar korrekt? Jeg håber virkelig, at nogen vil bekræfte/afkræfte mine formodninger, da jeg virkelig er i tvivl.

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts 2017 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. marts 2017 af mathon

7<pH<8

Svar #3
11. marts 2017 af wqrf2 (Slettet)

#2 - Det er intervallet imellem de respektive aminosyrers pufferområder. Jeg er ikke sikker på, jeg ved, hvad du mener?

Svar #4
11. marts 2017 af wqrf2 (Slettet)

#2 Men det er da klart, at her vil polypeptidet opfylde betingelserne anført på figur 3a mest. Er det, det du mener? :-)

Skriv et svar til: Aflæsning af Bjerrumdiagram (glutaminsyre/lysin)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.