Bioteknologi

Sammenhæng mellem tre faktorer

25. februar 2018 af Rolfen123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

En der kan hjælpe med denne opgave?

Jeg er kommet ind på, at der er en sammenhæng mellem de tre faktorer. I takt med at algetætheden bliver højere, falder vækstraten og tilvæksten i biomasse. Det giver god mening, fordi at jo flere alger -> jo færre adgang til fx sol vil algerne have -> dermed vil de ikke kunne lave fotosyntese -> dermed vil de dø / vækstraten vil falde -> og dermed vil tilvæksten i biomasse også falde, for jo færre alger, jo færre er tilvæksten.

Det ses dog hvorledes tilvæksten i biomasse stiger indtil algetætheden er på 4 kg/m^2. Dette synes jeg ikke helt giver mening ift at vækstraten aftager allerede fra algetætheden er på 1 kg/m^2.

Håber at der er en der kan hjælpe mig lidt videre, og evt. har et forslag til andre ting, jeg kunne komme ind på?


Svar #1
25. februar 2018 af Rolfen123 (Slettet)

Jeg glemte helt at vedhæfte opgaven, så here goes:


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. februar 2018 af Skaljeglavedinelektier

Vækstraten er størst i starten og falder i forhold til mængden af alger grundet konkurrence om næringsstoffer og sollys (fotosyntese). Som du kan se stiger mængden af biomasse indtil de 4 (glemmer lige enhed), hvor den når sit højeste, hvorefter biomassen falder, dette tyder altså på, at der ved de andre algetætheder, under de 4, har været plads til flere alger --> konkurrencen har ikke været for stor - det bliver den dog ved de større algetætheder. 

Det er en træls graf, hvor der sker meget, men jeg håber, det ovenstående giver lidt klarhed. 


Svar #3
26. februar 2018 af Rolfen123 (Slettet)

Mange tak for svar!!!


Skriv et svar til: Sammenhæng mellem tre faktorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.