Dansk

Kronik

02. marts 2018 af HTXB (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen,

er der en venlig sjæl derude, som muligvis kan fortælle mig, hvordan en kronik helt præcis skal skrive? Det jeg har svært ved, er sådan set hvordan jeg skal inddrage de 3 tekster i min kronik uden at citerer fra direkte fra dem.

Tak på forhånd!

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. marts 2018 af fireniss (Slettet)

En kronik er inddelt i 3 dele

Indledning:
→ Præsentér læseren for det overordnede emne. Man kunne starte med at skrive "I nutidens Danmark er (emnet) et meget kritisk emne"
→ Præsentér tilslut i indledningen teksterne og hvem den er skrevet af. En god overgang kan være "dette emne fokuserer (forfatteren) på i sin tekst (tekstens navn, udgivelsesdato og medie)

Karakteristikken:
→ Fokus på hvordan teksterne bliver formidlet, hvilken argumentation bruges der? Ethos, logos, pathos? Er der fejlargumenter? Hvordan er retorikken? Brug citater. "(Forfatteren) kommer med mange postulater i sit indlæg, det kan vi bl.a. se på dette citat (citat), hvor han/hun ikke kan begrunde....." INDDRAG KUN DET RELEVANTE FOR EMNET

Diskussion og afrunding:
→ Her tager du selv stilling til teksternes problematikker, men du skal stadig forholde dig neutral.
→ Konkludér, hvordan passer emnet med indledningen? Hvordan hænger det hele sammen?

Det her link er en meget god skabelon til en kronik: https://www.emu.dk/sites/default/files/Skabelon%20til%20kronikken.pdf

Skriv et svar til: Kronik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.