Matematik
Opskriv differentialligning??
Jeg kan virkelig ikke komme igang med opgaven. Opgaven ser således ud: "Opstil en differentialligning som beskriver vores situation". Håber i kan hjælpe mig.
Jeg har opgivet følgende oplysninger:
Formål:
At finde den matematiske sammenhæng mellem temperatur og tid i et afkølingsforsøg (se bilag)
Teori:
- Afkøling er beskrevet i kompendiet omkring differentialligninger.
- Temperaturen aftager eksponentielt med tiden efter følgende forskrift.
- Hvor T(t) er temperaturen til tiden t, T 0 er luftens temperatur til tiden lig med nul, a og b er
konstanter.
- Rumtemperaturen er målt til 22,1°C
Svar #1
04. april 2018 af Søhest166 (Slettet)
Jeg har kigget kompendiet igennem, men der står ikke noget brugbart, da det ikke er det fulde kompendie vi har fået.
Svar #2
04. april 2018 af peter lind
Du skriver at temperaturen aftager med følgende forskrift. Du ulejliger dig ikke med at skrive hvilken forskrift
Kom dog med hele opgaven.også nogle flere tal
Svar #4
05. april 2018 af hesch (Slettet)
#3: Der skal stå: Ændringshastigheden (dT/dt ) i et legemes temperatur . . . . . .
Svar #5
05. april 2018 af Søhest166 (Slettet)
Tak, men jeg er stadig ikke sikker på, hvad forskriften er?
Svar #6
Jeg har også kigget på følgende spørgsmål, som jeg heller ikke kan finde ud af: "Ved hjælp af separation af variabler skal du bestemme en analytisk model for afkølingen"
Nogen der evt. kan hjælpe mig?
Svar #9
05. april 2018 af peter lind
Differentialligningen er dT/dt = -k(T-T0) hvor T0 er omgivelsernes temperatur. Differentialligningen kan som oplyst i din vejledning løses ved searation af variable
Svar #10
Okay, tusind tak for hjælpen, tror godt jeg kan komme videre herfra. :)
Skriv et svar til: Opskriv differentialligning??
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.